gemarmerd bladrozet, gele (paarde)bloemen: welke plant is dit

heb hem gekregen bij een andere plant.
vind het blad erg mooi, maar de bloemen net onkruid
hij is meerjarig.
blad ligt als rozet op de grond, bloemen ongeveer 30 cm hoog

Toegevoegd na 11 minuten:
probeer een foto van de bladeren te downloaden, maar dat lukt niet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3K

Het beste antwoord

Het is een soort havikskruid, goed te zien aan de 5 scherpe puntjes aan de uiteinde van de bloemblaadjes.
Er zijn veel soorten van, maar aan het blad te zien is het bochtig havikskruid, vroeger ook wel gevlekt havikskruid genoemd.
Het is een tweejarige wilde plant, die overwintert met een prachtige bladrozet, die in de winter als het koud is, paarsachtig van kleur is.
Er bestaat nog een ander soort, die soms in de handel is, deze lijkt hier sprekend op, maar is in alles iets kleiner.
Bochtig Havikskruid is zeker niet algemeen, eerder zeldzaam!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is biggenkruid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, het blad is heel anders
het is wel duidelijk een composiet
Dit hier, is een gewone biggenkruid. Geen paardenbloem als je het mij vraagt.

Ik heb het ook!!!