Hoe heet de plant waar de framboos aan groeit?

frambozen kun je eten maar hoe heet het plant en hoe verspreiden zij hun zaden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Antwoorden (2)

Je kan de plant een Framboos noemen of een Frambozenplant of Frambozenstruik of op zijn latijnse naam Rubus idaeus. zijn zaden worden onder andere verspreid door vogels. vogels eten de frambozen en in de frambozen zitten de zaadjes. waaneer de vogels poepen, poepen ze de zaadjes mee uit en op die manier word het verspreid groten deels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De plant wordt veelal frambozenstruik genoemd.
De voortplanting van deze plant gebeurt op 2 manieren.
Ten eerste heb je de bes waarin zaadjes zitten en die door vogeltjes die deze bes opeten in een net pakketje mest afgeleverd worden en zo verspreid worden.
Ten tweede vermeerderd deze plant zich ook via uitlopers onder de grond. Dit wil dus zeggen dat als je frambozen in je tuin plant het heel goed mogelijk is dat ze na een paar jaar enkele meters verderop staan. Dit laatste weet ik uit ondervinding.
Het zijn deze uitlopers die volgend jaar scheuten produceren die vruchten dragen en dan afsterven. Waarna het jaar daarop de ondergrondse uitlopers scheuten produceren die....... je snapt het wel denk ik.
De scheuten die dit jaar vruchten hebben gedragen sterven af en die mag je wegsnoeien eens het fruit eraf is.
Het trucje dat ik nu toepas om de frambozen in toom te houden in een ring vormen van plastic tuinafboordsel, op deze manier kunnen er wel uitlopers gevormd worden maar dan zijn ze tenminste ingeperkt.