wie weet welke plant dit is?

deze plant kwam spontaan op; hij/zij is winterhard en ging in het tweede jaar in bloei. Ik heb hem/haar
nooit eerder gezien. maar ik ben ook geen expert op dit gebied.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Antwoorden (3)

De kruisbladige wolfsmelk of kruisbladwolfsmelk (Euphorbia lathyris) is een plant die in Nederland en België van nature voorkomt, zij het zeldzaam. Daarnaast is het ook een tuinplant. Tegenwoordig vindt men de plant steeds vaker, daar hij via wortelstokken en tuinafval uit tuinen ontsnapt en ook in parkachtige omgevingen te vinden is.

Toegevoegd na 33 seconden:
De plant wordt 30 tot 100 cm hoog. De bladeren staan paarsgewijs kruisgewijs tegenover elkaar. De (niet erg opvallende) bloei is in juni-augustus.

De plant is, zoals meerdere wolfsmelk-(Euphorbia-)soorten, giftig, en wordt daarom in de volksmond ook wel aangeduid met benamingen als "heksenmelk", "mollenkruid" of "rattenkruid". [1] Daarin betekent kruid "plant": het moet worden onderscheiden van kruit ("poeder"). De naam heksenmelk wordt ook gebruikt voor een andere wolfsmelksoort, namelijk Euphorbia esula.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze kruisbladige wolfsmelk, is een tweejarige plant, dus na de bloei gaat hij dood, zijn grootste sierwaarde is zijn blad, dat vooral in de winter erg mooi blauw berijpt is.
Als je hem lang genoeg laat staan zal hij zicht zelf uitzaaien, deze zaadjes komen of vlak voor de winter op, of net na de winter.
Het is een echte wolfsmelk, bij beschadiging komt er wit sap uit, pas hier erg mee op!
Krijg je het aan je handen en veeg je daarna in je gezicht, dan krijg je de dag er na een heel akelige reactie van je huid, vooral bij kinderen!
Hij groeit in de zon en in de schaduw.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als de zaaddoosjes rijp zijn, schieten de zaadjes met kracht weg, zodat ze op een heel andere plek in je tuin kunnen opkomen.
Dat weg schieten kan ook gebeuren als je de plant met rijp zaad aanraakt en kan je die in je ogen krijgen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt bewwerd dat deze plant help om mollen uit de tuin te houden, vandaar allicht de naam "mollenkruid". Of het inderdaad helpt durf ik niet bevestigen.