Klopt het dat as van kolen uit de barbecue goed is voor de grond in je tuin?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
37.1K

Het beste antwoord

Ik zou er me niet te veel van voorstellen, heb er wat proeven mee genomen in het verleden en de positieve resultaten waren niet aantoonbaar, er zitten ook schadelijke stoffen in, door het verbranden van vetten en kleine stukjes van het vlees, aanmaakvloeistof e.d. ik zou het niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In as uit de barbecue zitten inderdaad nog voedingsstoffen die planten kunnen opnemen. Het is niet zo dat je je plantjes dan verder niet meer hoeft te bemesten, want aan alleen as hebben ze niet genoeg. En geef ze ook niet te veel van dit zoute goedje.
12 jaar geleden
Houtas of as van houtskool kan in beperkte mate gebruikt worden als meststof voor de tuin. Het bevat veel kalium en werkt pH verhogend. Er wordt aangeraden om het alleen in het voorjaar te gebruiken en dus niet teveel.
bamibal
12 jaar geleden
Of er nog meststoffen in de asssen uit de barbecue zitten dat zou ik niet weten. Wat ik wel weet en wat heel veel gebeurt is dat koolplanten voordat ze ik de volle grond worden gezet eerst met de wortels door de assen worden gedaan van bijv. een open haard of barbecue en dat dit een heel goede remedie is om de knolziekte van koolgewassen tegen te gaan.