Mijn bonsai zaadjes zijn gekiemd, moeten ze nu wel in de koelkast?

Ik heb boomzaadjes geplant, en die beginnen te kiemen. In de instructies staat dat de zaailingen na 2 a 3 weken in de koelkast moeten. Maar moet dat wel, als ze al kiemen? Hebben ze dan niet al een 'winter' gehad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.6K

Antwoorden (2)

ik weet niet om welke specifieke boomzaadjes het gaat, maar in z'n algemeenheid hebben zaailingen warmte nodig, en volop licht.
google eens op de namen van je boomzaadjes, dan krijg je met wat mazzel wat specifiekere informatie.
in de koelkast lijkt me echter geen goed idee.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi, dankjewel voor je antwoord! Ik weet niet wat voor zaadjes het zijn, volgens mij is het een mix. Ze zaten namelijk in een bonsai-pakket, en op de zakjes met zaad stond alleen 'bonsai-mix'. Handig he!
In de instructie staat wel dat ze in de koelkast moeten.
Rieneke1
11 jaar geleden
hoeveel zaailingen heb je, en hoeveel wil je er uiteindelijk opkweken?
je zou een experiment kunnen overwegen; een deel in de koelkast, en een deel relatief warm en met veel licht?
Rieneke1
11 jaar geleden
en wat staat er precies in de instructie?
kan het zijn dat je die verkeerd hebt begrepen?
sommige instructies lijken wel vertaald door een dronken chinees :)
Om te beginnen: Er zijn geen bonsaizaden. Bonsai worden bonsai door een combinatie van technieken zoals wortelsnoei, bedraden en bladsnoei. Elke boomsoort kan gebruikt worden om bonsai te vormen. Er is dus geen fundamenteel, laat staan genetisch, verschil tussen zaden van de bomen buiten en de bonsaizaden die je nu noemt.

De kooude periode noemen we statificeren. Dat is een periode waarbij je de zaden koud wegstelt, inderdaad om winter na te bootsen. Dat ze nu al gekiemd zijn betekent dat de winterperiode niet nodig is. Je kan de zaailingen nu gewoon verder opkweken. Zet ze vooral erg licht weg, in bv een onverwarmde kamer in de vensterbank.