Kan een loquat-plant in de koude grond buiten en kan hij in ons klimaat ooit vruchten krijgen?

Loquat-fruit gekocht, pitje in plantenbak binnen uitgekomen. Is nu een klein boompje van ongeveer 30 cm. Kan de plant buiten in de tuin geplant worden? Is ie winterhard? Kan hij ooit tot bloei komen en vruchten krijgen? Heeft iemand ervaring?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3K

Het beste antwoord

Ze zijn in ons land redelijk winterhard, maar deze struik bloeit in de herfst, begin winter en vormt vruchten gedurende de winter, dat lukt in ons land natuurlijk niet, dus is de kans op vruchten erg klein.
Veel van dit soort subtropische planten zijn als ze klein zijn, niet voldoende winterhard, wel als ze groter zijn, dus zou ik hem in een grote pot/ kuip zetten en hem in de winter bij vorst tijdelijk binnen zetten.
In mijn tuin staat een zaailing van de Punica, beetje zelfde verhaal, heeft nu min tien graden goed doorstaan en ook hier, hoe groter hoe meer winterhard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha... dat hoopte ik al stiekem, dat jij een antwoord op mijn vraag zou geven. Bedankt Ed.
Klinkt niet veelbelovend: herfstbloeier met vruchten in de winter. Ik zal je tip van de kuip ter harte nemen.
Succes met de punica. Hoop dat je misschien toch ooit nog granaatappeltjes krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb de zaadjes van vruchten die in Goes aan een boom zaten, dus zou ik ze ook moeten kunnen krijgen.
nog een jaartje of 6, dan weet ik het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat hier vlak achter, bij de buren een mispelachtige wintergroene boom, van een meter of 4 hoog, bijna zeker is dat hem, zal zijn blad eens vergelijken met fotos van de loquat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben even wezen kijken en het is hem inderdaad!
Er zaten nog enkele bloemtrossen in de top, die uiteraard waren bevroren de afgelopen winter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een bijzondere toevoegingen. Ben benieuwd of we de bloemtrossen gaan krijgen in de toekomst... Maar hopen op vruchten doen we dan maar niet meer.
Bedankt Ed.