Wij hebben een week geleden gras gezaaid, nu komt het tevoorschijn, kan het kwaad dat we erop lopen om het te sproeien?? Het is zooo droog...

We sproeien dus om de dag, er komen mooie groene scheutjes door.
Onze tuin is zodanig groot dat het niet mogelijk is om bij het achterste deel te geraken om te sproeien. Dus lopen we om de dag op die verse scheutjes... zou dat heel veel kwaad kunnen?
We kijken al een jaar uit naar ons nieuw gazon!! :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
43.6K

Het beste antwoord

Ja hoor daar kan je zonder schade aan je nieuwe gazon overheen lopen, wel je voeten goed vlak zetten en wachten tot vanavond met sproeien.
De jonge grasplantjes zijn nu ze net opkomen het meest kwetsbaar voor droogte, later als het al plantjes zijn, kunnen ze er goed tegen.
Sproei liever een keer heel veel, dan iedere dag een beetje, dan worden de grasplantjes 'lui' en gaan ze niet ver genoeg met de worteltjes naar beneden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het eerste grassprietje dat uit het zaadje komt is natuurlijk kwetsbaar, maar ook als het zou knakken, wordt het heus wel een plantje, trouwens er staan er genoeg, een open plek ter grootte van een hand, groeit nog makkelijk dicht.
heb vroeger op een graszodenkwekerij gewerkt, daar reden we zelfs met lichte machines over het ingezaaide en pas opkomende veld, ging altijd goed.
Als het zaad net aan het kiemen is,( nog geen sprietje) dan is het kwetsbaar, zeker voor droogte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1.
De graswortels moeten zelf hun weg zoeken naar beneden.
Zo ging het vroeger ook met sla en andijvie verbouwen.
Een keer bij het poten goed sproeien.
Daarna een heel klein beetje laten verdrogen eigenlijk.
Hierdoor ontwikkelden de planten een goed en sterk wortelsysteem.
Anders gingen de planten de wortels te veel in de breedte en niet in de diepte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi bastanovum, toevallig heb ik in die handel gezeten en dan weet je iets meer dan de ander, heb jouw antwoord natuurlijk ook gelezen en ik dacht, komt wel goed;-)

Andere antwoorden (4)

Er NIET op gaan lopen!

Toegevoegd na 3 minuten:
Je trapt daarmee de kwetsbare plantjes stuk. Deze zijn nog veel te teer om zich te kunnen herstellen.
Dus blijf het gras achter in groei waar je gelopen hebt.
Ook na enige weken nog niet op het gras lopen , dat kan pas -afhankelijk van het soort- na zes weken.
Kijk echter op de verpakking van het zaad wat je daar voor aan moet houden of vraag je leverancier, deze weet immers WAT voor gras je gezaaid hebt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Wel zit je in dit geval met een afweging, begrijp ik. Droogte is ook heel schadelijk.
Als je de hele tuin ingezaaid hebt, zit er weinig anders op dan een exact voetstappenpatroon uit te zetten welke plekken dan later dicht groeien.
Ik denk dat je gazon zo sneller op orde is dan wanneer je meer opkomend gras vernielt door steeds een andere route te kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dat kan geen kwaad als je er maar niet teveel over loopt, dus neem steeds een andere route naar je sproeier.

is om de dag sproeien genoeg?

wij hebben ook net nieuw gras en sproeien elke avond..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je uitkijkt zou het geen kwaad moeten kunnen , maar dan wel heel voorzichtig zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er gewoon rustig op lopen !
Ik heb 2 weken terug enkele kale plekken weer ingezaaid .
En toen het nieuwe gazon net opkwam ben ik er al met de maaimachine erover gegaan omdat ik de rest van het gras moest maaien .