Een plant die je het beste alleen kunt planten.

Vaak zet je meerder plantjes bij elkaar zodat het een groot vlak wordt of een grote plant lijkt. Een solitair plant wordt vaak alleen al groot en heeft ruimte nodig voor zijn wortels. Te denken is aan bijv. Pampasgras.
Solitair aangeplant is het een echte blikvanger.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat gaat vooral over tuinplanten. Er zijn planten die vooral tot zijn recht komen als ze in groepjes staan, en er zijn planten die het mooist zijn als ze alleen ergens staan, met wat ruimte er omheen zodat je goed kunt zien hoe mooi hij is. Een voorbeeld is denk ik de yucca.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een plant of een groep planten die solitair wordt genoemd, is een plant of een groepje van dezelfde planten bij elkaar die in een tuin direct de aandacht trekken. dus bijvoorbeeld als je een border hebt met veel lage planten, en je hebt er opeens 1 hoge tussen staan, dan is die solitair, omdat je daar meteen naar kijkt als je de border ziet. of, als je een stuk tuin vol rooie planten hebt staan, en links opeens 4 gele, dan zijn die vier samen een solitaire groep, die de aandacht op zich vestigen. een beetje geel in al dat rood.
het is een een beetje een tuinarchitecten vak term.. solitair betekent gewoon alleen, maar het dus geen plant die prima zonder gezelschap kan, want tsja, daar zal je een plant niet snel over horen klagen.