Is er een plant die wespen weghoudt maar wel bijen aantrekt?

Bijen zijn natuurlijk belangrijk voor ons ecosysteem en het gaat niet goed met de bij dus ik wil daaraan bijdragen vanaf m'n balkonnetje. Alleen wespen zijn iets aanweziger en vervelender dus die heb ik liever niet op bezoek.

Toegevoegd na 57 minuten:
Het gaat om een balkon dus het moeten wel bak/pot planten zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
4K

Het beste antwoord

Er zijn geen planten die wespen aan trekken. De Kruidnagel plant Syzygium aromaticum, synoniemen: Eugenia aromatica en Eugenia caryophyllata houden door haar geur wel wespen weg. Een beetje moeilijk te kweken in ons klimaat.

Om bijen aan te trekken kunt u de volgende vaste planeten gebruiken: lavendel, marjolein, citroenmelisse, koriander, dille, salie, bieslook en tijm.

In de bron vindt u meerdere kinderen van de natuur voor bijen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooie site! +

Andere antwoorden (2)

Het een heeft niets met het ander te maken.
Zet gerust bijentrekkers op je balkon, je zal er geen wespen mee aantrekken.
Wespen voeden zich voornamelijk met eiwitten, het zijn roofinsecten.
Ze eten andere insecten, en houden ook wel van zoetigheid, zoals we merken als we buiten iets zoets willen eten.
Mijn balkon heeft de hele zomer door massa's bijen getrokken, maar ik heb geen wesp gezien.
Wel zweefvliegen die er op lijken trouwens, maar daar hoef je niet bang voor te zijn.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vragen zijn wel meer jing en jang op dit forum +
Er zijn zeer weinig planten waar wespen op af komen, de wespen komen in deze tijd van het jaar vooral op zoete stoffen af die ze bij de mensen vaak vinden.
Voor de natuur zijn wespen zeer belangrijk, ze vangen duizenden, vaak schadelijke of lastige insecten!
Er bestaan geen planten die wespen tegenhouden.
Gek genoeg zijn er ook niet zo veel planten die juist bijen aantrekken, het is een groot misverstand, dat bijna alle bloemen, bijen aantrekken.
In het vroege voorjaar komen veel bijen af op bloeiend kerstrozen en Krokussen.
Erg belangrijk voor de bijen direct na de winter.
En in het voorjaar zijn er nog geen wespen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meerdere kinderen om bijen aan te trekken +