Roundup, dit onkruidmiddel is breedwerkend tegen de meeste jaarlijkse en diepwortelende doorlevende onkruiden. Het wordt geïnactiveerd bij contact met de bodem en breekt daar af door de aanwezige micro-organismen tot natuurlijke bestanddelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

anti worteldoek onder grind en/of tegels houdt het onkruid tegen dat in de grond zit.
Helaas komt het zaad van onkruid met de wind mee en komt weer tussen de tegels, alwaar het gaat groeien. Dus nee, niets definitiefs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onkruid vindt altijd wel een weg.
Je kunt de groei beperken,maar definitief weghouden dat betekent beton storten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mooi terras , tegels in cement gelegd, dat houdt alle onkruid tegen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dream on ;p
Ik pluk elke keer als er iets opkomt het groeipunt uit de grond. Dit kost de wortel zoveel energie dat hij uiteindelijk sterft. Je moet wel consequent plukken. Het is de meest vriendelijke manier voor mens en dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Asfalt. Een hele dikke laag, gestort op beton op een heel dik zandbed. Dan is de kans dat onkruid tamelijk definitef wegblijft vrij groot - hoewel ook niet waterdicht ; de natuur kruipt nu eenmaal waar ze niet gaan kan.

Onkruid weghouden betekent eigenlijk die planten die van nature het best op die plek groeien proberen weg te krijgen. Dat zul je dus te vuur en te zwaard ( en vooral met veel gif) te lijf moeten gaan, keer op keer op keer. En helemaal definitief weg blijft het NOOIT. Het zal wéér uitzaaien, wéér wortelen, en dus wéér de kop opsteken, zolang er een voedingsbodem is - en die hoeft maar heel minimaal te zijn. Een dun laagje zand of algengroei is soms al genoeg.

Hier in Duitsland is het gebruikelijk dat iedereen de stoep rondom zijn huis volledig (!) onkruidvrij houdt (de gemeente doet dat niet, maar je ziet hier echt geen sprietje groen), en na vijf maanden vechten tegen de bierkaai , uittrekken, weed-sweepen, staalborstelen, azijn en zout strooien, wegbranden en round-uppen zijn we er inmiddels achter dat dat zonder gif (waar wij dus liever niet voor kiezen) eigenlijk niet kan. (Dus hebben wij de enige groene stoep in de wijde omtrek.)

Maar dán, na het ruim en overdadig en rücksichtlos sproeien met gif (vooral geen vijver of mooie planten net achter de heg plaatsen !) blijft het ook definitief weg. Althans, dat ene seizoen. Volgend voorjaar moet het weer opnieuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je maar lang genoeg wacht, drukken boomwortels zich dwars door dat beton en asfalt heen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou Marleen, ik zou snel op deze site kijken, dan weet je hoe dat komt met die onkruidvrije stoepen daar. Ga ik hier trouwens ook morgen doen ;)
http://groenhuis.org/?p=1392
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n wagentje zou ik wel willen hebben ja ;-) Maar die zie je hier dus NOOIT. Chloor is natuurlijk geen optie, we branden inderdaad van tijd tot tijd. Het enige nadeel daarvan is dat het net zo snel weer de kop opsteekt, omdat je het nieuw onkruid niet onmogelijk maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schoonmaak azijn
veel goedkoper dan gif, en veel milieuvriendelijker dan chloor
krijg er zelfs heermoes mee van het terras
Het heet niet voor niets onkruid dat groeit overal. al stort je overal beton of afvalteer je alles maar onkruid krijg je vroeg of laat toch. Het enige dat helpt is gif maar als je gif gebruikt wordt je daar dan vrolijk van. Kijk maar eens naar een rotsmassief zelfs daar gaan planjes groeien. Ik denk dat je een passende oplossing moet zoeken in een eenvoudige bestrijding ervan. Ik gebruik liever geen gif dus moet onkruid tussen de tegels van het terras krabben en daar heb ik gruwwelijk de pest aan, daarom gebruik ik de elektrische verfbrander en ga over de plaatsen van het onkruid en een paardagen later is het dood. vegen en klaar is het weer. Het gaat redelijk snel en kost maar weinig inspanning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien zeer milieu onvriendelijk: verlopen olie, dwz olie uit bijvoorbeeld een motor wat om de zoveel tijd ververst dient te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij! Een keer per twee weken alles schoffelen/plukken en het verdwijnt. Verder helpt het natuurlijk als je goede bodembedekkers neerzet, daar komt het onkruid niet doorheen. Ook helpt het om boomschors te strooien op de kale plekken. Heb je toch een natuurlijk gezicht (in tegenstelling tot grind) en het onkruid blijft zo goed als weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij hielp boomschors erg goed. Cacaodoppen vind ik persoonlijk niet lekker ruiken voor in de tuin en ook geen natuurlijke uitstraling hebben.
Je zult nooit al je onkruid kwijtraken, al weet ik wel een legaal chemisch middeltje dat onkruidkieming voorkomt, Toki, zoek maar op. Ik vind het persoonlijk een te zwaar middel maar er schijnen mensen te zijn die geen ongecontroleerd stukje groen kunnen uitstaan...
Ik heb een speciale staalborstel op mijn bosmaaier waar ik een paar keer per groeiseizoen mijn erf schoonmaak, mooi resultaat en geen last van grondwatervervuiling e-d-, als onkruid net gaat kiemen kun je het ook goed branden, ook iets natuurvriendelijker dan gif spuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat bestaat niet . Onkruid is niet definitief uit te roeien
het zal op de duur altijd terug keren. Onkruid gedijd overal
een zaadje kan na jaren weer ontkiemen,na lang durende
droogte en als verdelvingsstoffen zijn uitgewerkt. het groeit overal. Tussen de voegen van straat en tuintegels zelfs in het kleinste barstje in het beton. In de voegen van een muur, kortom het is tevreden met een zeer kleine voedingsbodem. En het zal immer overwinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op deze zite zie je wat mogelijkheden:
http://groenhuis.org/?p=1392

Toegevoegd na 50 seconden:
zite=site
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij helpt niets echt definitief, zelfs de gebieden in Vietnam waar Agent Orange werd gebruikt door de Amerikanen, waar niets meer groeide, zijn weer begroeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, moeder natuur wint altijd. Wel heb ik ooit van iemand een tip gehad om op een terras gewoon keukenzout te strooien. Werkt prima en al veel mensen als tip doorgegeven. Allemaal met superresultaten, veel beter dan kruipen of allerlei middeltjes. Mensen zijn verbaasd. Ik wil alleen wel zeggen dat je moet zorgen dat je niet te veel strooit dat alleen maar je borders of gazon in spoelt.
Gewoon eens voorzichtig een beetje proberen, kost niks. Je zult verbaasd staan.

Voor borders ben ik er wel voor om gewoon de borders zo vol te planten dat het op de grond te donker is voor onkruid echt een kans te geven. Goed ook tegen uitdroging van de grond. Het is een erg onderhouds- en milieuvriendelijke, dus tuinvriendelijke manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ehm, ja beton....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bodembedekkers in de border, en schoonmaakazijn op de paden en het terras
heb je weinig werk en veel voldoening

definitief planten verdelgen lukt gelukkig niet.
wij mensen helpen de wereld al snel genoeg naar de &$#^*%