Hoeveel van de wortels van een onkruidplant moet er verwijderd worden om te voorkomen dat hij weer terugkomt? (Haarwortels)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Antwoorden (4)

Dat hangt er helemaal van af welk plantje het is. De ene soort legt al het loodje als je 'm vlak boven de grond afknipt, en andere planten zijn dermate hardnekkig dat het kleinste stukje wortel weer uitloopt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mee eens
Bij sommige van de hardnekkigste planten moet je idd de hele wortel verwijderen andere kun je door regelmatig schoffelen ook de baas.

Onkruid is overal in de tuin erg vervelend. Je krijgt het onkruid er bijna niet meer uit als het door de vaste plantenwortels heen groeit. Probeer daarom voor je de border aanlegt het meerjarige onkruid zoveel mogelijk met wortel en al te verwijderen.
Vervolgens kun je door het groeiseizoen heen voorzichtig het eenjarige onkruid wieden. Ga niet tussen vaste planten schoffelen, omdat je dan al snel de wortels van de sierplanten beschadigt. Een laagje van ca. 3 à 5 cm organische mulch op de grond tussen de planten voorkomt dat het zaad van onkruid uit de bodemkan kiemen. Fabriekspotgrond en compost zijn ideaal als mulch en gegarandeerd kiemvrij.

Zevenblad, akkerwinde en paardenstaart zijn enkele van het meest hardnekkige onkruid, omdat ieder stukje wortel weer tot een volledige plant kan uitgroeien. Door consequent en voortdurend alles af te schoffelen dat weer de kop op steekt, krijg je het onkruid uiteindelijk wel weg. Grind en steenslag moet je regelmatig doorharken om de groei van onkruid te verstoren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo, wat zijn we op de tuintoer!
Goed antwoord.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb dank, Gij groene goeroe!
Als een plant een penwortel heeft, zoals bijvoorbeeld paardenbloem, dan komt ie niet meer op als je het grootste deel verwijderd hebt.
Planten met wortelstokken, zoals zevenblad, lopen vanuit elk stukje wortelstok weer uit, dus daarvan moet je de hele wortelstok verwijderen (ze lopen niet uit vanuit haarwortels, maar als je een cm wortelstok laat zitten kan dat al genoeg zijn).
Vergelijk het met een menselijk lichaam: als je de ledematen eraf zou halen, kan de mens nog doorleven. Maar een losse arm overleeft niet. De haarwortels zijn dan vergelijkbaar met de ledematen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je losse armen?
:-)
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of misschien wel losse handjes? +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms wel Moolkeesje, soms wel ;-)
Als je alles weghaalt is het het beste natuurlijk! maar je moet gewoon proberen om zoveel mogelijk weg te halen en de grootste wortel (de centrale wortel) is natuurlijk de belangrijkste die weg moet. maar als je gewoon een keer per week al het onkruid weghaalt moet het niet schadelijk zijn voor eventuele straatstenen of uitzicht of plantjes