Hoe kan ik gemakkelijk paardenbloemen blijvend verwijderen?

Ik heb erg veel last van paardenbloemen en ben radeloos, liever geen middelen die het gras eromheen beschadigt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
15.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben benieuwd naar de antwoorden! Ik heb dat ook op mijn grasveldje in mijn tuin en ze komen elk jaar gewoon weer terug.... Eerst maar weinig, maar inmiddels is het hier gewoon letterlijk geel.

Het beste antwoord

Paardebloem (Taraxacum officinale)
leeft op een penwortel. De penwortel moet zo diep mogelijk worden weggestoken. Paardenbloem groeit in open vegetaties zoals op weiden en in gazons. Voor de bloem het mooie wolkje witte pluis krijgt, moet die toch echt worden gemaaid of gerooid worden. In het voorjaar is de paardenbloem in grote aantallen in het weidelandschap te zien; een gele steppe.

Toegevoegd na 5 minuten:
Paardenbloemen moeten absoluut uitgestoken worden met een mes (penwortel!). De gaten vullen met zand of teelaarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Steek de paardebloemen met een stevig vrij lang met onder de grond door, zodanig, dat er een stuk van de penwortel er nog aan zit, de paardebloem komt hierna niet meer op.
Gooi ze niet weg, maar geef het aan iemand met konijnen, geiten. paarden, hobbyvarkens enz. ze zijn hoogwaardig voedsel voor dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of zelf opeten, smaakt helemaal niet verkeerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist ja, maar zover wilde ik niet gaan! ;-)
De wortels kan je uitstekend drogen en smaken zacht zoet, je kunt er heerlijk, heel lang op kauwen en nog goed voor je gal en maag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk heeft het verdwijnen van je klachten te maken met het uitzonderlijk mooie en warme weer van afgelopen weekend. maar je weet het maar nooit, paardebloemen helpen tegen een hele reeks van klachten!
Drink je ook al brandnetelthee?
Dat is HET middel tegen reumatische ontstekingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dat uitsteken van de pb (paardebloem) betreft, hoorde ik dat goed gaat met een appelboor!
Tip: als je alle paardenbloemen hebt uitgestoken, kijk dan eens hoe het komt dat je er zo'n last van hebt. Is de grond te voedselrijk? Of dichtgeslagen? Of nog een andere oorzaak? Daar zul je dan ook wat aan moeten doen, want die pluizen zweven ver op de wind, en in de omgeving staan geheid ook paardenbloemen... Uitsteken zodra je ze ziet opkomen en probeer de omstandigheden zo paardenbloemonvriendelijk te maken.
Hoewel de bloemen op zich natuurlijk prachtig zijn, en de hele plant eetbaar (blad als sla, bloemen als eetbare garnering, wortel een beetje roosteren: jummie!).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hippo, je weet er best wel veel van, paardebloemen komen voor in slecht onderhouden gazons, die weinig of nooit gemest worden, de grond zelf is meestal arm en klefferig dichtgeslagen, vaak veel op gelopen, meestal te samen met madeliefjes en weegbree.
De wortels roosteren, heb ik nog nooit geprobeerd, ga ik dus doen!!
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier staan ze helaas op voedselrijke grond, ik heb een complete explosie nadat bouwvakkers m'n halve tuin kaalgesloopt hebben. Nu staat er nog veel speenkruid (als dat straks weg is wordt het helemaal een treurige boel), veel paardenbloem, en helaas: de guldenroede trekt zich nergens iets van aan en woekert overal :/
Voorheen had ik een paar paardenbloemen, langs de 'looppaden'. Ik vind ze best mooi, maar ja...
Paardenbloemen verwijderen

De paardenbloem groeit met een lange, stevige penwortel, die meestal vrij diep in de grond zit. Als je de plant uit de grond probeert te trekken, breekt de wortel bijna altijd af. Uit het stuk wortel dat blijft zitten groeit dan gewoon weer een nieuwe plant. Daarom is het belangrijk de paardenbloem met wortel en al uit de grond te halen. Gebruik hiervoor een onkruidsteker of een smal schepje. Steek recht naar beneden, langs de wortel en wip de plant dan op zodat de hele wortel meekomt.
Groeit de paardenbloem in het gras? Vul na het uitsteken van de paardenbloem het ontstane kuiltje met tuinaarde en druk stevig aan. Al snel zal het gras er weer overheen groeien. Maak regelmatig even een rondje met de onkruidsteker om de paardenbloemen in het gazon onder de duim te houden.