Hoe ver moet een volgroeide boom van de schutting staan ik heb er overlast van bij de buuren

Toegevoegd na 1 minuut:
2 of 3 meter

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

een boom moet officieel 2 meter van de erfgrens staan ,echter als het een volwassen iep betreft is deze boom minsten 25 jaar oud en als je er net 2 jaar of zo woont heb je geen kans om die daar weg te krijgen, tenzij de boom gevaar oplevert voor gebouwen of mensen ,tevens kan het ook nog zijn dat de schutting niet op de erfgrens staat maar erlangs. Maar waar bestaat die overlast dan uit bij deze boom? Drinkt hij teveel bier ,of poept hij stiekem in je tuin? Wees toch blij dat er een boom staat en dat je buren er een tuin op na houden waarin wat groeit ,die boom filtert niet alleen het fijnstof uit de lucht die bij je buren aankomt maar doet dat ook voor jou ,en tevens is het een bron van zuurstof voor je. je buren kunnen ook hun tuin vol beton kiepen dan heb je geen overlast van een paar bladeren die eventueel in je tuin vallen en kijk je uit over de woestenij van een vinexlocatie .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meer overlast dan last

Andere antwoorden (2)

Hij mag er gewoon naast staan, maar niet overheen hangen, praat hier anders eens over met je buren, er is wel een max qua hoogte geloof ik..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
qua=kwa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is de hoogte het is een volgroeide iep
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee 1v00tje, het is qua...
Ik meen 1.5 meter.
Dat schijnt echter afhankelijk te zijn van de soort.
Je buren hebben de verplichting te zorgen dat de je geen overlast hebben van de boom.
Voorheen was de afstand 3 meter.
Staat de boom echter al lange tijd en is hij gedoogd, dan ligt de zaak anders.
De regels zijn nogal op de schop gegaan en per gemeente verschillen de inzichten.
Het is daarom het beste in goed overleg met buren en gemeente te gaan en de dingen in harmonie te regelen.
Naar ik begrepen heb blijft de verplichting bij de eigenaren de buren te ontzien mbt bladafval en overhangende takken.
Maar ook lichtafvang, wanneer de boom groot wordt is iets waar rekening mee gehouden moet worden.
Hebben jullie echter het huis gekocht toen de boom er in volle glorie stond dan is er een soort erfdienstbaarheid.
Door goed overleg te plegen kun je heel veel ruzie voorkomen.
Het is dus zaak in een goede verstandhouding eea te bespreken en op te lossen.
Immers zullen je buren meer bereidheid vertonen je punten te honoreren wanneer ze met respect en consideratie behandeld worden.
Er is in Nederland een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Ik wens je wijsheid en sterkte.