hoeveel jaar leeft een koninginenbij

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er ook aan of ze in het wild leven, of bij een imker die ze doodt worden omdat het economischer is om volgend seizoen gewoon nieuwe te kopen.

Het beste antwoord

De koningin van een honingbij kan ongeveer 4 jaar worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Op een andere site vond ik echter hele andere informatie;
De koningin

De belangrijkste bij van het bijenvolk is de koningin.
De koningin heeft maar één taak: het leggen van alle eitjes. Haar lichaam van de koningin is hiervoor aangepast.
In het grote achterlijf kunnen de eitjes zich ontwikkelen. Voor haar voedsel is de koningin afhankelijk van de werkster , deze werksters voeden haar. In de periode dat zij eitjes legt, is de koningin te zwaar om te vliegen.
Er zijn slechts twee momenten in haar leven dat ze vliegt. Wanneer de koningin ongeveer 10 dagen oud is maakt zij haar eerste vlucht. Dit is haar “ bruidsvlucht”: de darren (mannetjes bijen) bevruchten haar dan.
De koningin vliegt ook als zij met een aantal werksters op zoek gaat naar een nieuwe woning.
Voor zo’n vlucht stopt zij met het leggen van eitjes en haar lichaam krimpt in.
Een koningin leeft gewoonlijk één tot twee jaar. Dat is langer dan de werksters.
Die leven in de zomer 6 weken en in de winter 6 maanden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Weer een andere site zegt maximale leeftijd 5 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, geen eenduidig antwoord te geven dus! +je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal wel schommelen tussen de 1 en 5 jaar ;-)

Andere antwoorden (3)

Ongeveer 4 jaar.
Een werkster (zomer) 6 weken
Een werkster (winter) 6 maanden
Een dar 2 maanden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1. je was me net voor.
3 a 4 jaar. Meestal 4
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een koninginbij kan 3 tot 5 jaar leven maar een werkster leeft maar 25 dagen.