Wat is dit voor plant? Is het een wilde of gecultiveerde? En wat is de naam ervan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Antwoorden (4)

dat is een jacobsladder.
het is een gecultiveerde plant, die zich wel erg goed uitzaait.

Toegevoegd na 1 minuut:
de officiele naam is polemonium.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dacht ik ook.
als ie blauw bloeit de polemonium caeruleum, de witte is de polemonium album heerlijke plant. bloeit erg lang. en het jaar erna kan je er ene heleboel van weggeven
Rieneke1
11 jaar geleden
precies, zo heb je er 1, zo heb je er 7 :)
heb er ook flink wat van uitgedeeld.
Het lijkt op een tak van een acacia. Maar als jij zegt dat het een plant is, zit ik fout

Toegevoegd na 8 minuten:
Dit is de jacobsladder. De bladeren ervan zijn m.i. spitser dan die van jouw afbeelding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ziet er anders uit, maar misschien zijn er meerdee soorten. De mijne heeft nog nooit gebloeid, dus voor mij een raadsel.
Deze plant wil nog wel eens spontaan op komen in tuinen, het is de Galega of in het nederlands Galigaan.
De meestvoorkomende is de lila-roze kleur( wilde soort) , maar er zijn ook sneeuwwit bloeiende.
Ze worden rond 1 m hoog.
Mooi blad en mooie bloemen.
Voor halfschaduw en zon.
Houden van droge grond.

Toegevoegd na 4 minuten:
Foto gevonden van de witte galiaan, die in het rana park groeit.

Toegevoegd na 30 minuten:
Alleen links boven in de hoek, is zijn blad goed te zien.

Toegevoegd na 2 dagen:
Onderste foto, is net genomen in het rana park.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij google afbeeldingen galega lijken de blaadjes spitser en langer. ik vind hem toch meer op de jacobsladder lijken. maar meestal heb jij gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben vaak in het voordeel, omdat ik de planten zelf heb staan en dus niet naar google moet.
De jacobsladder is een opgaande enigzins stijve plant en dat is op de foto niet te zien, vandaar. ;-)
Vermoedelijk heb ik dezelfde plant in de tuin staan, ooit eens van een buurvrouw gekregen, die zei dat het een jacobsladder was. Maar dat is het zeker niet: ik ben er inmiddels achter dat het een wikkesoort is -onkruid dus.
Bijgevoegd een foto van de plant uit mijn tuin, die overigens nu nog niet bloeit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je plantje op de foto is bont kroonkruid, is ook een vlinderbloemige en het blad lijkt ook heel erg op die van de foto.
Maar er is ruimte tussen de blaadjes onderling, op de foto zitten ze dichter op elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ed, je bent een kei! Als ik je hier een plus kon geven, deed ik dat meteen. Ik heb deze vraag vorig jaar op een goed bekend staand tuinforum gesteld, en verder dan 'wikkesoort' kwam men daar niet. Ik moet wél zeggen dat de blaadjes van de plant nu (het jonge groen) beduidend dichter bij elkaar staan dan hier op de foto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb hier zowel bont kroonkruid als de galigaan staan, zal het morgen eens vergelijken.
Ik ben een echte liefhebber van beide soorten, het bont kroonkruid groeit hier op de zeeuwse klei en bloeit tot ver in de herfst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik had in mijn vorige tuin ook zoiets, en dacht toen dat het wikke was. slingerde zich ook overal tussendoor. maar kan nu niet vergelijken hoe ver die blaadjes uit elkaar staan,want ik heb hem niet meer. hiephoi
Kristal
11 jaar geleden
Je hebt gelijk Tacuma, Ed is een kei :-) Maar om Wikke nu onkruid te noemen, er zijn geen planten die per definitie onkruid zijn.
Onkruid is eigenlijk gewoon ongewenst gewas, oftewel elke plant kan in principe onkruid zijn. Het zijn de planten die op een ongewenste plek groeien.