Het lijkt op een wespje wat is dat voor een insekt?

Ze lijken op een kleine wesp zitten op paden kruipen uit de grond
en maken allemaal hoopjes zand zoals pieren dat ook ooit doen.
Wij hebben een stoep van steentjes en in de voegen zitten ze ook
Weet iemand wat dat voor beestjes zijn?
BVD voor de moeite !

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Antwoorden (1)

Het zijn sluipwespen.
Dit zijn wespen die in ander insecten eitjes leggen, nadat ze de insecten hebben verdoofd.
De soort die jij ziet is een klein soort, die vooral tussen stenen en tegels kleine gangetjes graaft, hierin brengt hij de verdoofde insect.
Die gaat niet dood maar blijft voorlopig nog even in leven
Als het eitje uitkomt, wordt de insect van binnen uit opgegeten.
Hierna gaat de insect dood en het larfje verpopt.
Later komen hier weer nieuwe sluipwespjes uit.
Sluipwespen zijn niet gevaarlijk voor ons en kunnen ons niet steken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja heb je gelijk is zandwespen zijn ook sluipwespen, er zijn zeer veel soorten in.