Zijn grenen planken van ikea ivar systeem weerbestendig?

Ik heb vrij veel planken over van het Ivar systeem van de ikea. De website zegt dat het grenen is. De planken zijn onbehandeld. Ik wil een kweekkastje en een opbergkastje ervan timmeren.
Heeft dit hout behandeling nodig?
en zo ja, wat kan ik het beste gebruiken?
In het kweekkastje komt aarde waar ik m'n groentes in ga kweken, het liefst gebruik ik geen beits, verf, lak of vernis.
Kan dat?
Of moet het grenen hout wel behandeld worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.3K

Antwoorden (2)

Jazeker, je moet ze wel behandelen, anders zijn ze binnen een jaar verrot. Je laat echter weinig ruimte over om deze planken te behandelen. Blijft er nog 1 ding over: lijnzaadolie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijnzaadolie
http://www.lijnolie.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grenen is een houtsoort uit de duurzaamheidsklasse lV; d.w.z. 10-5 jaar. Wil je dat het kastje langer meegaat dan 5 jaar, dan zal je hem aan de binnenzijde moeten bekleden met een waterdicht doek of folie. De buitenkant heeft echter echt iets van behandeling nodig als je wilt dat hij langer mee gaat. Aaangezien je hem aan de ninnenkant dampdicht moet afsluiten zal je aan de buitenzijde iets ademends moeten gebruiken, Dus eerder een beits dan een verf of lak.