Het wil mij niet lukken om mijn hortensia te stekken. De blaadjes worden snel bruin. Hoe kan dit?

Ik gebruik een stek bak om te stekken en ze staan achter het raam in de zon.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.6K

Het beste antwoord

Hoi,
Zeker als ze in de zon staan : zal je zolang de stek geen zichtbare wortels heeft de stek zelf nat moeten houden ook van belang is een schuine afsnijding van de steel met'n heel scherp mesje,het liefst een medisch mesje wat er voor zorgt dat de haarvatjes in de steel niet dichtgedrukt worden daarna beetje stekpoeder op de steel en in stek (steriele) of potgrond absoluut geen tuinaarde gebruiken !
De eerste week zal de stek uitsluitend vocht via de bladeren en groene delen opnemen dan moet de luchtvochtigheid hoog zijn daarna kan je de deksel iets open zetten en geleidelijk aan de gewone kamer omstandigheden laten wennen
Door'm dan (bijna) niet meet te besproeien dwing je'm wortels aan te maken en deze te gaan gebruiken.. Zeker in het begin v/h proces kan teveel licht en te weinig vocht op de stek zelf het doodgaan tot gevolg hebben.
En ze zorgvuldig in de gaten houden helpt evenals een hygrometer in het begin in je kweekkasje (zijn niet duur) maakt alles stukken eenvoudiger.

Succes!

Groet Simon
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kunt het proberen net als bij tropische planten; zet de stekjes onder huishoudfolie (afgedekt dus) want dan verdampt het water niet en blijven de blaadjes een klein beetje vochtig.. Werkt erg goed bij onder andere palmen.
11 jaar geleden
Ik zou de stekken (stukjes stengel met één of twee blaadjes, géén bloemen) eerst op water zetten in een vaasje. Na een tijd komen er kleine wortels aan en dan kan je ze in de (stek)grond zetten. Volgens mij gaat het mét worteltjes beter als zonder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hortensia is een bladverliezende plant, dus vallen nu de blaadjes er af, is dus volkomen normaal.
Ik zou ze buiten stekken in de potgrond op een plaatsje uit de zon.
Knip alle blaadjes die er nu nog aan zitten er af.
Plaats de stekken tot meer dan de helft in de grond en het liefst schuin in de grond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt een Hydrangea het hele jaar stekken, maar in de zomerperiode gaat het het makkelijkst.
Je snijdt in elk geval een stuk stengel vlak onder het oog af met een scherp mes (of snoeischaar) en haalt de bladeren die er nog aanzitten vanaf. Zet de stekken dan in neutrale stekgrond of in een mengsel van turfmolm en zand. Je kunt de stekken eerst in stekpoeder steken, maar het is niet persée nodig.
Je kunt ook meerdere stekken plaatsen.
Zorg in elk geval dat ze afgedekt zijn met een deksel, als je zo'n kasje hebt of onder glas/plastic. Er moet wel een vorm van ventilatie zijn.
Met een week of drie moeten er al worteltjes aan komen.

Je kunt ze ook prima afleggen. Het wortelen duurt dan wel langer, maar ze zijn wel meteen goed winterhard en ze rijpen goed af.
Hiervoor buig je een tak naar de grond en legt er een steen op. Bedek de tak rond de steen nu met tuingrond
zodat de stengel goed bedekt is. Na ong. 2 jaar heeft de stengel wortels. Als je de stengel dan afknipt, kan je de jonge plant voorzichtig uitgraven en ergens plaatsen.
amc
11 jaar geleden
Ik heb in een volkstuincomplex jaren hortensia"s gestekt en het lukte altijd. Ik ging als volgt te werk: Spit een stuk grond om van bijv. een halve bij een halve meter. Hark de grond mooi vlak en maak stekjes van 10 tot 15 cm lengte. Steek de stekjes allemaal ong. 3 tot 5 cm in de omgespitte grond. Gooi er nu een flinke laag afgevallen blad overheen, bijv. 10 tot 15 cm, en dek alles af met een oude jute zak of ander stuk katoen en leg op de hoeken bijv. een steen, zodat alles blijft liggen tot na de winter.
In het voorjaar zul je versteld staan hoeveel stekken wortel hebben geschoten.
Succes!