Het wil mij niet lukken om mijn hortensia te stekken. De blaadjes worden snel bruin. Hoe kan dit?

Ik gebruik een stek bak om te stekken en ze staan achter het raam in de zon.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hoi, Zeker als ze in de zon staan : zal je zolang de stek geen zichtbare wortels heeft de stek zelf nat moeten houden ook van belang is een schuine afsnijding van de steel met'n heel scherp mesje,het liefst een medisch mesje wat er voor zorgt dat de haarvatjes in de steel niet dichtgedrukt worden daarna beetje stekpoeder op de steel en in stek (steriele) of potgrond absoluut geen tuinaarde gebruiken ! De eerste week zal de stek uitsluitend vocht via de bladeren en groene delen opnemen dan moet de luchtvochtigheid hoog zijn daarna kan je de deksel iets open zetten en geleidelijk aan de gewone kamer omstandigheden laten wennen Door'm dan (bijna) niet meet te besproeien dwing je'm wortels aan te maken en deze te gaan gebruiken.. Zeker in het begin v/h proces kan teveel licht en te weinig vocht op de stek zelf het doodgaan tot gevolg hebben. En ze zorgvuldig in de gaten houden helpt evenals een hygrometer in het begin in je kweekkasje (zijn niet duur) maakt alles stukken eenvoudiger. Succes! Groet Simon

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100