Hoe zou je het beste een grot kunnen maken in je achtertuin?

Hoe pak je dat aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kan je Ed bereiken:
http://www.goeievraag.nl/vraag/natuurlijke-processen-magnetische-veld-rond.167174
zondag
13 jaar geleden
Dat kun je het best aan Eddijst vragen. Hij heeft het wiel op dat gebied al uitgevonden. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende sauna's die een grotsauna hebben, bijvoorbeeld het sauna drôme in Putten. Hele fijne sauna is dat. Misschien moet je eens gaan kijken hoe ze het daar aangepakt hebben.

Het beste antwoord

Maak een hele grote berg van grond, ( 5 x 5 m. en 1.50 hoog) trap deze goed aan en maak hem rond, niet te netjes, er mogen best wel wat bulten en gaten in zitten.
Als alles goed stevig is, begin je rond de berg een geul te graven van een spade breed en 1 m. diep.
Plaats nu een groot zeil over de grondberg tot in de geul.
met betonijzer, of heel sterk gaas, vorm je een koepel over het zeil heen en plaats zo af en toe een stuk steen onder het gaas, zodat er ruimte blijft tussen het betonijzer en het zeil, omdat uiteindelijk het ijzer in het beton moet komen.
Stort nu de geul vol met beton, hierna ook tussen het al het ijzer, net zo lang tot de hele koepel in het beton zit.
het beton zelf, mag niet te droog zijn, maar ook niet zo nat dat het weg loopt naar beneden.
Stort daarom per dag niet meer dan 15 cm. omhoog, tijdens het storten tik je regelmatig op het ijzer boven het beton, door de trillingen hecht het beton goed tussen een aan het ijzer.
Laat helemaal boven in de koepel een gat open om te kunnen ventileren en heel belangrijk ergens een doorgang om binnen te komen en een gat voor een klein raampje.
Na een week is het beton voldoende hard en kan je de grond er onderuit halen, tot aan de onderkant van je geul van 1 m.
Dan is je grot van binnen ongeveer2.50 m. hoog en 5 m. breed, er komen dan ongeveer 500 kruiwagens grond uit!!
of wel 40 m3.
Trek nu het zeil aan de binnenkant van het beton af, banken er in, wat kaarsjes aan en je grot is klaar, vind je de kleur van het beton niet mooi, maak hem dan donkerder.
De bodem van de grot zit nu dus 1 m. beneden het maaiveld, de grond die je nu over hebt, gooi je over de grot heen en beplant hem met klimop, Japanse Kamperfoelie, Clematus enz.
Na enkele jaren moet je zoeken naar de ingang.
Er kunnen ongeveer 12 mensen binnen zitten, genoeg voor een leuk feestje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig verhaal!!
En een schitterende foto!!! Vraag me alleen af: hoe voorkom je dat de grot een woonplaats voor spinnen, egels, padden, kikkers, pissebedden en dergelijke wordt? Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, gaat misschien niet altijd op...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spinnen zitten er zeker wel in, egels zie ik wel eens in het park, maar nooit in de grot, ook geen padden en kikkers, pissebedden zitten op nat en rottend hout, dat is er niet, blijft alleen over klein beetje spinnen, ach en die doen niets.
Als je terug wilt naar de natuur, kom je de natuur tegen, so what?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijft het verder wel droog in de grot?
Of wordt het een zwembad na flinke regenval?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu komen de technische vragen ;-)
Ligt er aan waar je woont en hoe hoog je grondwater zit.
Heb pas een tweede grot gemaakt en zat na 60 cm. graven op/ in het grondwater.
Doorgegraven naar 1 m. diep en toen een drainage gelegd, dwars door mijn tuin, naar het hoofdriool, anders had ik na een natte perioden 40 cm. water in mijn grot gehad.
In het park bij mijn eerste grot, had ik dit onderschat en deze liep vol water na een onweersbui, dus ook daar een rondlopende drainage gemaakt, onder het beton door naar een grote natuurvijver in het park en vanaf daar een verbinding gemaakt naar de sloot.
ja je bent even bezig, maar als je het resultaat ziet, is alles vergeten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat super!!! Ik woon in tsjechie en ga er zeker over brainstormen ergens zoiets te maken, helemaal geweldig..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja is verschrikkelijk mooi om te maken, maar wel heel veel werk, 180 kruiwagens beton storten!!
500 kruiwagens grond er weer uitgraven.
maar als je er dan later met vrienden er in zit, openhaardje aan, pilsje erbij....................................................
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele klus! Maar ik heb sterke mannen hier lopen dus dat gaat wel lukken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je nog iets weten over het bouwen van een grot, kan je altijd nog vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh wauw, wat prachtig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Ed!!

Andere antwoorden (5)

Een grot is een (natuurlijk gevormde) onderaardse ruimte.

Als je zelf een grot wil maken is het niet meer natuurlijk gevormd, en je kan wel een hele grote schep gaan halen + vergunning om dit te mogen doen -,-"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het begint met een flink rotsblok, en een drilboor. Maar de vraag is of je zelfs zo ver komt, ik denk niet dat de gemeente en de buren er mee akkoord gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet wielen onder het rotsblok.
Dan is het verrijbaar en kan de gemeente je niks maken xD (gat in de wet)
Cryofiel
13 jaar geleden
Een mobiele grot!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een pracht bouwwerk zal dat worden ; )
Idd, een grot is een natuurlijk verschijnsel. Maar wil je er een namaken, veel aarde op een bult gooien en uitgraven. Pas wel op dat het niet instort!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee waar je het precies voor wilt. Wat je zou kunnen doen is een houten gestel maken. Hier houten platen aan bevestigen. Hieraan weer styropor bevestigen en een natuurlijke vorm geven. Verven en klaar.
Ben je onmogelijk rijk? Koop grote natuurstenen laat deze als bouwpakket omvormen en laat dit opbouwen. (de hugh heffner methode :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan je grote rotsen tegen elkaar zetten en in het midden een gat openhouden dan moet je hem aan de zijkanten wel een beetje dichtmaken met kleinere stenen. Hij is dan wel bovengronds maar anders is het bijna onmogelyk in een tuin.