Verdragen komkommerplanten knolselderijplanten in hun buurt?

Al jaren kweek ik komkommers in mijn hobbykas. Alleen dit jaar gingen de planten na een maand dood. Wel heb ik dit jaar voor het eerst ook knolselderij in de kas staan. Zou dit ermee te maken hebben? Ook bij een tweede poging gingen de komkommerplantjes eraan!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Komkommerplanten kunnen ook ziek worden
Bij donker koel weer, kan de voet van de plant aangetast worden en gaat de plant slap hangen en gaat dood.
Ook bij onvoldoende ventilatie kan dat gebeuren.
Waarschijnlijk blijft deze ziekte in de kas ,zodat ook de nieuwe planten ziek worden.
Het is ook mogelijk dat er te veel mest gegeven is, vooral bij kunstmest kan het nogal eens mis gaan.
Voor zover ik weet komt het niet door de knolselderij.
Toevallig heb ik vanmorgen bij mij zelf een dode komkommerplant uitgetrokken.
Ook deze had voetrot.
Tomaten kunnen de zelfde ziekte krijgen,ook meloenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je jaren achtereen dezelfde gewassen kweekt raakt de grond uitgeput.
Voor de bodem is het dus nodig om ieder jaar te wisselen van gewas.
Als je ieder jaar hetzelfde gewas wil kweken dien je dus te zorgen dat je grond in goede conditie blijft en dat is voor een kleinschalig project niet zo'n probleem.
Ik zou dus vóór ik weer nieuwe komkommerplanten poot de grond verversen.