De wintersnoei van druiven kan het beste plaatsvinden in de periode van november tot maart. Voordat men de druiven gaat snoeien moet de plant in rust zijn en moet het al zijn blad hebben afgeworpen. Te laat snoeien van druiven kan er toe leiden dat de plant gaat bloeden. Tevens moet er niet gesnoeid worden bij vorst, of wanneer er de kans bestaat dat het gaat vriezen.

De zomersnoei is eigenlijk die periode dat de druiven plant in bloei staat. Het eerste moment om te snoeien is dan ook nadat de eerste bloei heeft plaatsgevonden. Wanneer zichtbaar wordt welke scheuten een tros vormen kan het zomer snoeien beginnen. Scheuten met een tros worden 4-5 bladeren na de eerste tros afgeknipt, als een stift meerdere scheuten heeft, of een scheut meer dan 1 tros heeft, verwijderen we de trossen die het verste van de gesteltak staan. Nieuwe groei die ontstaat na deze snoei wordt verwijderd. Nieuwe scheuten die nodig zijn om het stel te vormen worden niet gesnoeid, wel worden hier de trossen weggehaald.

Zoals eerder vermeld is het belangrijk de druiven niet te laat te snoeien, omdat in het vroege voorjaar de sapstroom van de druif weer op gang komt. Wanneer er dan te laat is gesnoeid zullen de wonden onvoldoende herstellen, wat er vervolgens toe lijdt dat de druif gaat bloeden. Wanneer er toch te laat gesnoeid wordt, gaat de druif hier niet aan ten onder, maar gaan vele liters vocht en voedingsstoffen van de druif verloren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Na het lezen van dit stukje zou ik zeggen, ja je kunt je druiven nog snoeien. Het beste is dus van november - maart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp dat je de informatie van de site hebt overgenomen maar deze is voor een deel niet juist.
Druiven kan je snoeien tot ongeveer eind januari, hierna komt de sapstroom op gang en kan de druif gaan bloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb het idd van de site overgenomen. Zal ik mijn reactie verwijderen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou ik niet doen, je hebt een verwijzing naar je site ( bron)
je kunt wel een aanvulling er bij zetten
Ja. Het KAN nog wel. Echter, je neemt een zeker risico. Als ik bij mij naar de druiven kijk, zijn de knoppen begonnen met zwellen. Dit betekent dat de sapstromen op gang zijn gekomen. Als je nu de druif snoeit, kan de plant gaan bloeden maar nog serieuzer: Met de nachtvorst kan de plant zomaar een stuk invriezen. Tenslotte ga je de sapstromen veranderen, en heb je de kans dat de druif extra snel gaat uitlopen. Of zich niet erg, behalve als we nog een periode met vorst krijgen: De jonge scheuten en bloemen kunnen dan doodvriezen.

Als je gaat snoeien: Je kan met een aansteker de snoeiwonden 'dichtbranden' door het snij oppervlak te verhitten. Dan worden de vaten dicht geschroeid. Hou ook een beetje extra stengel over (3cm) vanaf de knop die je wilt behouden.

Als je druif niet heel erg uit vorm is, zou ik wachten tot de herfst, persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Druiven snoei je twee keer. Als alle blad er in de winter af is en dan heb je nog de zomersnoei. De laatste daar zorg je er voor dat de zon goed bij de vruchten kan komen, dus veel overtollig hout weghalen. Licht en zon zijn heel belangrijk. Beter is minder trossen maar wel mooi en vol dan veel trossen met kleine vruchten. Succes er mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wintersnoei van de druif is van Dec. tot eind januari
Hierna kan, al naar gelang de temperatuur, de druif ernstig gaan bloeden ( sap verliezen) dus nu niet meer doen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ligt eraan...

als je een heggeschaar hebt wel