Zorg voor voldoende beschutting in bomen, struikjes en heggen, hang verschillende nestkastjes op, zorg dat er geen katten in je tuin lopen, zorg er voor dat insecten voldoende gelegenheid krijgen in b.v. vermolmde bomen of een composthoop, zorg voor een spartel- en drinkplekje.

Voederen kan natuurlijk ook, maar dat moet je eigenlijk alleen doen als de vogels het zelf niet zouden redden. Natuurlijk is anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg voor beschutting en voedsel en liefst ook een (ondiepe!) badder- en drinkgelegenheid.
Struiken waar ze in kunnen vluchten als er een kat langs loopt, en als er ook nog eetbare bessen aan komen is dat helemaal top.
Voer bij in de winter. Zorg dat er ook 'rommelige' plekjes zijn (dus niet de tuin 'winterklaar' maken).
Sommige vogels wennen heel snel aan een vaste voertijd, anderen scharrelen liever rond als het zo uitkomt, dus zorg ook voor een vogelvoerhuisje of silo (Vivara verkoopt goede, maar een tuincentrum heeft ze ook).

Het kan soms even duren, maar als je vogels in de omgeving hebt zullen ze zeker je tuin komen inspecteren, en als er wat te halen valt (voedsel, drinken, rust, veiligheid, nestgelegenheid of misschien wel allemaal) komen ze zeker!

Veel plezier :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder al te inhoudelijk op je vraag in te gaan, want de ene vogel is de andere niet, het volgende.
Om bepaalde diersoorten te lokken moet je hun biotoop verbeteren. Biotoop is leefomgeving. In elke vogelgids staat bij de omschrijving wat ze eten en waar ze verblijven. Neem dat als leidraad voor de soorten die je wilt lokken. De vogels moeten natuurlijk wel voorkomen in je omgeving, anders verwacht ik weinig succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak van je tuin een natuurtuin,en zet er planten in die de neiging hebben te gaan woekeren, plant ook struiken die dicht groeien, bessen geven en ook in de winter bescherming bieden, laat er klimplanten doorheen groeien zoals kamperfoelie en kleinbloemige clematis, als je tuin klaar is, bedek dan alle kale grond met een dikke laag gemalen boomschors ( 10 cm.) hierna herstelt het ecosysteem in je tuin, waardoor je planten beter gaan groeien, niet meer ziek worden, de grond verdroogt nooit meer en gewoon onkruid komt er niet doorheen.
Binnen enkele jaren heb je een enigzins wilde tuin met heel veel bloemen en zeer weinig onderhoud, en toch met een grote sierwaarde.
Nu is het geschikt voor veel soorten vogels, afgevallen blad laten liggen, hebben ze er in de winter ook een goeie plek en oh ja, maak er een vijver in met een ondiep, badder gedeelte, liefst in het midden van je tuin in de zon.
Wil je meer weten , vraag er naar.