Waarom worden alle zijtakken van een boom gesnoeid?

Ik vraag het me gewoon af wat er gebeurt als dat niet wordt gedaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Het beste antwoord

Ieder soort boom, heeft zijn eigen specifieke vorm.
Zou men een boom nooit snoeien, dan krijgt de boom zijn eigen vorm, met takken tot aan de grond, echter dat is in veel gevallen erg lastig, dus snoeit men de onderste takken vaak af.
Ook worden bomen langs wegen vaak gesnoeid om de onderste takken, niet lager te laten komen dan ruim 4 m, dit is de veilige doorrijdhoogte voor vrachtwagens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als ze niet gesnoeid worden zou de boom te breed worden en bijvoorbeeld over een weg heen steken als deze tak steeds en steeds groter wordt kan door en storm de tak afbreken en op de weg komen.waardoor er ongelukken ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een boom wordt om verschillende redenen gesnoeid:
* Om aan de boom een bepaalde vorm te geven.
* Oude (oud hout) takken weg te halen, zodat de jonge meer kans krijgen.
* Meer licht in de boom te krijgen, zodat de groei bevorderd wordt.
* Te voorkomen dat de boom"verwildert".
* Overhangende takken vanwege de veiligheid verwijderen.
* Sommige bomen, zoals knotwilgen, moeten gewoon helemaal teruggesnoeid worden, anders zijn het geen knotwilgen meer. (type boom)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal goed, behalve de knotwilg. Die wordt van oorsprong niet geknot om er een vorm aan te geven maar om meer "tenen" (dikke twijgen) te kunnen oogsten.
De vertakkingen worden steed dunner, de tak word steeds minder stevig en breekt sneller af.
Dat kan gevaarlijk zijn bij een storm of harde wind.
Om te voorkomen dat zo een tak midden op de weg beland of op iemands hoofd worden ze eraf gezaagd.