vanaf wanneer kun je bonen zetten of leggen bij staak

heb boontjes voor n bonenheg kunnen die nu al de grond in of moet ik wachten tot het echt niet meer bij het vriespunt is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.6K

Antwoorden (4)

Vanaf 15 mei kunt u het beste beginnen.
Dan vriest het niet meer in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan vanaf midden april onder glas en vanaf midden mei in de volle grond.
Voor een vlotte kieming moet de bodemtemperatuur ca. 12 graden zijn en de dagtemperatuur ca. 15 graden.
Je kunt uiterlijk zaaien tot de 2de week van juli, daarna is het te laat voor de bonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boontjes zijn vervelende dingen om te kweken, heel vaak gaat er van alles mis.
Wacht tot na half mei, de dagtemperatuur moet minstens 20 graden zijn en de nachttemperetuur, minstens 10 graden.
Heb je slechte grond, maak dan een kuiltje en vul dit met potgrond, zaai hier je boontjes in, een nachtje voorweken in water is aan te bevelen.
of voorzaaien op warmte binnen na half april.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als het gaat zit je ineens met al die buren en vrienden die helemaal niet wéér een bak bonen van je willen krijgen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja Hippo, komt me heel bekend voor, ik ben gek op bonen, mijn vrouw minder, als het weer een keertje meezit, heb je ineens te veel, veel te veel, dan kom ik voor de derde keer in die week met bonen naar binnen, hoor ik alleen maar zuchten en nee he, niet weer bonen, i.p.v. hoi lekker weer verse boontjes, goh Ed wat kan jij goed bonenkweken.
Dus daar gaan we met de bonen naar de buren, die ook een groente tuin hebben, ah, das nou jammer, ik wilde net bonen naar jullie brengen, we hebben ook te veel!!
Balen zeg als ze het een keertje goed willen opkomen!
dat bedoel je dus he?
Wil je er voor 95% zeker van zijn dat je bonen wilt eten uit eigen tuin dat moet je zorgen dat je pas na de IJsheiligen je bonen poot. Je kunt het eerder proberen maar dan heb je minder kans dat het goed gaat. Wat je wel kunt doen is je bonen b.v. in een serre zaaien in potten en deze na de IJsheiligen als planten uitpoten.