Wat is een goede, snelgroeiende struik om te gebruiken als erfafscheiding?

De schutting die we nu achter in de tuin hebben, houdt het waarschijnlijk niet lang meer vol en we hebben eigenlijk liever een natuurlijke afscheiding.

We zoeken dus iets dat snel groeit en minimaal 2,5 meter hoogte kan bereiken.
Stuur als het kan ook even een linkje met een afbeelding mee.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Het beste antwoord

Coniferen worden breed. Afhankelijk van de conifeer kun je snoeibeperkingen hebben.

Bij ons staat tussen de beide tuinen een stevig metalen rooster, opgespannen tussen palen. Tegen dat rooster groeit klimop. In het tweede jaar al redelijk zichtdicht, in het derde jaar helemaal. Uiterst smal. Geen onderhoud. Wintergroen.

Tussen de klimop door groeien een paar andere klimplanten, sommige eenjarig, sommige meerjarig. Die geven een fleurig accent, zelfs met bloemen.

Er groeit ook een druif langs het rooster. Die heeft geen last van de klimop.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oh ja, dat rooster met klimop, klimplanten en druif hebben we geplaatst als vervanger van de lelijk geworden coniferenhaag. Die coniferen waren erg breed (bijna een meter), en als je ze snoeide bleven er bruine takken over waar nooit meer groen aan kwam. We hebben de coniferen omgezaagd. Toen waren alleen de stronken een probleem. Die hebben we eruit kunnen halen met een grote krik. Een paar decimeter stronk laten staan, ketting van de krik eromheen, krik op stevige grindtegels zetten, en krikken maar. Meestal ging daarmee de stam met een groot stuk wortel er goed uit. Het kraakt vervaarlijk, maar dat maakt het des te leuker! We hebben wel twee grindtegels gebroken omdat die coniferen wel erg stevig waren. Maar ook die twee coniferen gingen er bij de tweede poging goed uit.

Andere antwoorden (5)

De Conifeer
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij hebben 2 schitterende coniferen hagen van 4 meter hoog. De vorige eigenaar heeft ze goed onderhouden en ze zijn niet breder dan 1/2 meter. Mooie groene "schutting" maar wel veel onderhoud.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
THUJA

De Thuja is een conifeer die veel wordt aangeplant als heg. De conifeer gedijt het best op licht zure grond. (pH: ca. 5.0); op Ferskaat groeien ze uitstekend op pH 6.5. Dit zijn dat wel de sterkere soorten.

De dichtheid van een conifeer, dus ook van de Thuja, wordt verkregen door nauwkeurig snoeien, liefst met een scherp mes: het zgn. sporen. Op de kwekerij sporen we de Thuja in de regel in april. September is ook een goed tijdstip.

Een Thuja verdraagt wat nattigheid goed. Toch is ook bij deze plant een goed doorlatende plantplaats van veel belang. Op zeer vaste grond is de kans dat schimmels toeslaan, vrij groot.

In onze omgeving zijn goed aan te planten: Thuja occidentalis 'Albo Spicata'. Een conifeer die de kleigrond goed verdraagt. Heel bekend is de Thuja occ. 'Frieslandia', een sterke goede hegconifeer. Wie niet al te dicht bij de zee woont, kan ook uit de voeten met de Thuja occ. 'Brabant'. Als solitair valt te noemen: de Thuja occ. 'Smaragd' met zijn prachtige groene kleur en vorm. En ook de Thuja occ. 'Globosum', een mooie ronde vorm.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben niet zo een voorstander van coniferen, omdat de meeste coniferen zoals wij die kennen, jonge bomen zijn die uiteindelijk te hoog worden en vaak ook bruin van onderen. na 8 a10 jaar begint dat meestal. Natuurlijk kan je iedere keer de kop er uitzagen, maar hij wordt er uiteindlijk niet mooier op. Snel groeiende struiken, die niet hoger worden dan 2.50m, hoef je nooit te snoeien, want ze worden niet hoger!! Er komen wel 300 soorten hiervoor in aanmerking ook wintergroen maar die groeien meestal langzamer. De juiste keuze is afhankelijk van de standplaats, grondsoort, zon of schaduw. Droog of natte grond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laurier groeit wel hard maar is niet erg winterhard.
Laurierkers heb je in verschillende soorten en hoogten en wel winterhard.