Hoe voorkom ik de 'terugslag' (dus dat het de verkeerde kant -richting jou- op komt) van rook uit een kachel(tje)?

Ik geniet van het zien branden van (haard)hout. Mijn hout is droog. Dus maak ik af en toe een vuurtje BUITEN; niet in een vuurkorf maar in een kacheltje met ca. 2 mtr. pijp daarboven. Veel plezier hiervan maar af en toe komt de rook aan de voorkant van de kachel naar buiten en tja .... dat wil ik niet.
Wat doe ik hieraan? Wie heeft een suggestie voor mij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7.3K

Het beste antwoord

ik heb hetzelfde met m,n kachel.
wat ik uit je verhaal opmaak heb je een enkelwandige pijp als schoorsteen.
dat trekt niet, dat blijft te koud.
wat ik heb gedaan is de pijp in 2 rollen aluminiumfolie wikkelenen er dun ijzerdraad om wikkelen, dan trekt hij als een tierelier, en ben je van de rook af.
probeer maar, het helpt echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

misschien een soort van kleine afzuiging in de pijp maken??? anders de pijp wat breder maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijkste voorwaarde voor goed branden van een kachel is TREK in de schoorsteen.
Wanneer de kachel al enige tijd brandt en er komt nog rook
aan de voorkant uit is dat een teken dat de rookgassen niet
naar boven willen .
Oorzaak kan zijn dat de wind in de pijp blaast en in dat geval moet er een kap op.
Andere oorzaak kan zijn dat de pijp niet geisoleerd is en daardoor te snel afkoelt waardoor de trek stagneert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad gebeurt het zeer regelmatig.
Bij een lekker brandend vuurtje geen enkel probleem maar moet er weer een blokje hout op dan duurt het een tijdje voordat die TREK er is.
De pijp is maar ca. 2 mtr. hoog dus weinig kans dat de wind daar in blaast, denk ik.
Verder betreft het een heel erg eenvoudig buitenkacheltje dus heb ik (vanzelfsprekend) geen geïsoleerde pijp.
Wel ontzettend bedankt voor je antwoord/reactie. Toch mischien nog andere suggesties?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het een idee om de pijp iets langer te maken als deze nu vrij kort is.
Verder zou ik geen grote stukken hout op het vuur gooien om
stagnatie te voorkomen
Zo'n korte pijp ziet leuk uit maar heeft denk ik geen trek. De pijp moet lang en liefst geisoleerd zijn dan krijg je een meer constante warme luchtstroom. De voorkant van de openhaard in de wind zetten kan helpen als je daar de mogelijkheid toe hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou de vuurkorf wat omhoog brengen, zodat de ruimte tussen de onderkant van de pijp wat minder wordt dan hij nu is.
Je moet in het begin wat rustig stoken want de ruimte in de pijp moet eerst warm worden voordat de rookgassen goed opstijgen.