Als je alle stengels van een muntplant afknipt, komt hij dan vanuit de wortels weer op?

ben verslingerd aan verse muntthee, maar moet ik nu steeds nieuwe plantjes blijven kopen?

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Tuin
11.4K

Het beste antwoord

De munt is van nature een winterhard vaste plant, die in de grond wortelstokken heeft om te overleven.
Vanaf halverwege het voorjaar tot aan het einde van de zomer, kan er blad vanaf geplukt worden om thee van te zetten.
Echter men wil het hele jaar door muntthee drinken, dus hebben de kwekers er wat op gevonden, ze gaan de munt niet scheuren, zoals ze dat bij veel tuinplanten doen, maar stekken.
Deze stekken hebben voorlopig nog geen wortelstokken, die komen er later wel aan, maar zover komt de munt niet, hij wordt afgeknipt en normaal zou hij weer gaan uitlopen vanuit zijn wortelstokken, maar die zijn er nog niet, dus gaat hij na het afknippen dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt ed!
zou ik zelf ook makkelijk kunnen stekken?
en hoe lang duurt het voor er wortelstokken/uitlopers gevormd worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnen wordt dat niets, omdat de plant eerst volwassen moet worden, pas dan gaat hij denken aan het overwinteren door middel van wortelstokken maken, kan je ze straks buiten zetten in een grote pot, dan gaat het prima en krijg je hele bossen met munt, deze kan je voor een deel afknippen en daarna drogen.
Als het goed droog is, in een glazen pot doen voor de winterdag, dit doe ik al jaren, super lekker, maar ik heb dan wel de zwarte munt en die koop je niet in de winkel.
Zelf stekken, moet wel lukken, neem dan een stekje dat je vlak boven de grond afknipt, op dat deel zal hij wortels maken.

Andere antwoorden (3)

Er zijn verschillende soorten munt.
Je hebt de eenjarige en de vaste plant.

Toevallig heb ik per ongeluk de eenjarige gekocht en die komt nu niet meer op, maar bij mijn moeder in de tuin staat een vaste plant en die was van de winter zelfs nog groen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt munt in verschillende maten, maar woekeren en terugkomen doen ze allemaal naar mijn idee
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik hoop het maar, bedankt!
anneliez
13 jaar geleden
als het even tegenzit vervloek je die plant over een tijdje, of je begint een theeshop ;)
Rieneke1
13 jaar geleden
nee hoor, alles gaat in potten hier.
heb geen tuin, maar een balkon :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+" munt is bijna onuitroeibaar :-)
bij mij tenminste
Degene die ik in een potje in de supermarkt koop (voor weinig geef ik toe, maar wel lekkere thee) geeft het altijd op als ik te veel stengels heb afgeknipt
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt!
ik kijk het even aan dan, en anders ga ik maar zaad kopen, en een grote pot volzaaien :)
anneliez
13 jaar geleden
supermarktkruiden zijn nooit een lang leven beschoren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@anneliez: als je de planten van de supermarkt meteen overpot, doe je er veel langer mee!