Wat kan je het best doen om vijverslib weg te halen? Is na 5 jaar de vijver volledig schrobben slim?

Na 5 jaar een vijver te hebben is de bodem bedekt met dood organisch materiaal! We hebben al vanalles geprobeerd (bio-oxidatie en waterzuigen) maar niets werkt goed! Is het slim om hem leeg te halen (water bewaren) en volledig schoon te maken of is er een betere oplossing? Het water is gewoon helder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.9K

Het beste antwoord

Bio- oxidatie is geldklopperij, het doet niets!!
Dood organisch materiaal hoort op de vijverbodem en is erg belangrijk voor het biologisch evenwicht.
De modderlaag mag tot 5 cm. dik zijn.
Is de laag dikker, dan ontstaat er al snel moerasgas en dat is erg giftig.
Je kunt dit zelf controleren, door met de steel van een bezem, of hark, even over de bodem te porren, komen er dan veel bellen ( gas) naar boven, dan is de modderlaag te dik.
Nu kan je twee dingen doen, met een fijnmazig net de modder van de bodem scheppen, als het niet te erg is, alleen na twee keer scheppen zie je natuurlijk niets meer, maar het gaat wel.
Is je vijver groter dan 2 m. dan kan je erg moeilijk bij het midden komen.
Of je maakt de vijver helemaal leeg, bewaar zo veel mogelijk water en laat een dun laagje modder op de bodem achter, hier zitten de belangrijke bacteriën in.
Let wel goed op je zuurstofplanten, even uitzoeken en schoon spoelen en weer terrug zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Ik lees je antwoorden altijd graag, zelfs al zit ik niet met het beantwoorde probleem. Je bent altijd duidelijk en compleet. Dikke plus dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je bent een fan van me, weet ik.
Dank je wel.

Andere antwoorden (2)

Water eruoithalen en volledig schoonmaken is de beste en goedkoopste oplossing. Ik doe het elk jaar :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor vijver heb je.Als het een natuurlijke vijver is zonder pompen filters ed.Zou ik het zo laten de planten hebben voedsel nodig en de vijver is nog helder.Leg zelf wat grind neer zodat het niet overal heen dwarrelt en de vijver blijft helder.