Wie bracht de tulp naar nederland?

Ik hoorde laatst dat de Tulp van oorsprong niet uit Nederland komt.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
4K

Het beste antwoord

De eerste gedocumenteerde exemplaren werden door Carolus Clusius geplant in de door hem vanaf 1593 geleide Hortus botanicus Leiden

komt oorspronkelijk uit het hedendaagse Turkije
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt, de tulp komt oorspronkelijk uit Kazachstan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij kwam hij inderdaad uit Marokko of uit Turkije?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de zestiende eeuw begint in Turkije de geschiedenis van de tulp zoals wij die kennen. Deze bloem bloeide in overvloed in de paleistuinen aan de oevers van Istanbuls Gouden Hoorn (Halic). Vanuit Turkije kwamen de allereerste tulpen, niet als een in het wild groeiend gewas, maar als een gekweekte gevormde bloem, naar het westen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"De tulp komt van origine uit Turkije. De oorsprong ligt echter meer naar het oosten, dichtbij de voet van het Himalaya gebergte."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad, Turkije, goede vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van origine komt de bloem uit Turkije. Ze werd later ook in Turkije zelf waargenomen, waar het een populaire voorjaarsbloeier werd, voor hen het symbool van leven en vruchtbaarheid. In 1562 kwam de tulp via Antwerpen als eerste Europa binnen. Rond 1593 verschenen de eerste exemplaren in Nederland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De tulp is een bloem met een rijke geschiedenis. Het wordt gezien als een typisch Nederlandse bloem, ook wel als de nationale bloem. De oorsprong ligt echter in het Verre Oosten, waarschijnlijk de omgeving van Iran of Turkije. De tulp is wellicht de bloem waar het meeste over is geschreven. In 1554 verschenen in West Europa de eerste geschriften over de tulp. Rond 1560 kwamen de eerste tulpen in Europa in bloei. Rond 1570 kwam de tulp in de Nederlanden terecht, waarschijnlijk onder invloed van de beroemde plantkundige Carolus Clusius. Al in de Renaissance tuinen werden tulpen een geliefde plant en groeide uit tot een statussymbool. Ook in de Barok was de tulp graag gezien en werden er perken mee aangeplant. Rond 1600 - 1637 ontstond een tulpengekte ook wel tulpenmania genoemd. De bollen gingen voor absurde prijzen van de hand. De duurste bol koste toen f 4600,- (de waarde van het geld van die tijd gerekend).

Rond de tijd van de Franse zonnekoning, Lodewijk de Veertiende, werden tulpen door de dames gebruikt als decoratie van hun kleding. Met verse tulpen werd de decolletérand van een japon weelderig en kostbaar versierd. De tulp wordt in Nederland op vele wijzen gebruikt als decoratieve vorm. We zien ze als gevelsteen, als kunstprijs, als hekdecoratie, als deurknop, als logo, in de schilder- en beeldhouwkunst.

De tulp maakt gemakkelijk sports (nieuwe soorten) en daardoor nam het aantal soorten snel toe. Ook het kleurengamma werd groter, evenals de variatie in vormen.

Tulpen groeien goed in de tuin en sommige soorten zijn ook geschikt voor verwildering. De planttijd is het najaar oktober en november. Ze komen ca. 8 cm. diep in de grond en ca. 10 cm uit elkaar. Tulpen die we in de grond overhouden moeten dieper staan, ca. 15 tot 20 cm. Tulpen bloeien van nature in de tuin rond april.

Tulpen zijn ook geschikt om in de kamer of kas in bloei te trekken. Met de hedendaagse technieken en koelsystemen kan de tulp in feite het hele jaar in bloei komen.

Als snijbloem is de tulp zeer gewild. Er zijn vele soorten verkrijgbaar. De bloeitijd ligt tussen 5 en 7 dagen. Een schone vaas, schoon water en speciale tulpenchrysal verlengen de levensduur.