hoe verplant ik een plantaan?

natuurlijk weet ik wel hoe ik een boom verplant, maar hier is het toch iets bijzonders. Mijn koer is bedekt met betonstenen, en tussen die stenen is er al een zaadje gevallen van een kastanje, en nu van een plantaan. Op een halve milimeter! De kastanje heb ik vorig jaar proberen uitgraven en verplaatsen, maar die heeft er de brui aan gegeven. Omdat ik het zo bijzonder vind, wil ik de plantaan toch wel houden. Ik moet dan wel betontegels losboren, maar okee, die boom heeft al zo zijn best gedaan om te groeien (zijn stam is al helemaal vervormd om toch maar licht te krijgen en te blijven leven) dat ik hem een kans wil geven.
Hoe pak ik dat het beste aan, zodat deze boom het wél haalt?

Toegevoegd na 1 uur:
PLATAAN natuurlijk...

12 jaar geleden
in: Tuin
5.9K

Het beste antwoord

Bijna zeker heb je geen Plataan maar een Esdoorn in je straatje staan.
Wil je die er uit hebben, haal de betontegels er rondom uit en graaf de esdoorn ruim uit de grond.
Echter omdat deze boom nog nooit is verplant, heeft hij een of meerdere penwortels, die altijd afbreken.
Hierdoor zou de Esdoorn weinig of geen haarwortels hebben en is de kans op overleven niet zo groot.
Zaailingen van Platanen is erg zeldzaam, zaailingen van Esdoorns komen zeer veel voor en zijn vaak een plaag voor veel tuinen.
De gewone Esdoorn heet trouwens Acer platanoïdes, dat betekent een Esdoorn met blad dat lijkt op die van de Plataan, de vergissing is dus zo gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
aha, het was mijn schoonzoon die zei dat het een Plataan was (hij is bioingenieur) op mn koer. Die groeien immers langsheen het een kanaal hier vlak in de buurt.
Maar het als ik het zo hoor, is dat niet echt waarschijnlijk.Maar goed, plataan of esdoorn, ik vond het echt een wonder dat er twee bomen tussen mijn betontegels groeiden op zo weinig plaats....
Nu weet ik natuurlijk niet wat ik best doe : als hij dan toch zo weinig kans heeft om te overleven is het misschien stom om die betontegels daarvoor kapot te maken (eruit halen is geen optie heb ik al gemerkt...).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het is vaak ongelooflijk waar een jonge boom nog kan groeien.
maar als hij in maar een paar mm. kan groeien en je zal hem rooien, dan is zijn stammetje bij de voet, nog steeds een paar mm.
Dus de kans dat hij afbreekt is erg groot.
laat je hem staan, zal hij ook op den duur afbreken.
Betontegels die klem zitten, kan je soms met twee gewone schroevendraaiers er uit halen, iedere keer om en om omhoogwrikken.
Bijna altijd lukt dit wel.

Andere antwoorden (1)

Met plantaan bedoel je waarschijnlijk plataan?

Het beste steek je de wortels rondom door. Dit doorsteken doe je op een halve meter van de stam af. En dan laat je de boom nog een paar maanden staan. Nu doorsteken, en dan kan je in September de boom uitgraven en verplaatsen.

De wortelsdoorsteken zorgt ervoor dat je boom nieuwe dunne wortels maakt. Omdat er onder de boom nog een boel dikke wortels zitten, heeft hij vocht. Als je een half jaar later de boom uitgraaft steek je de wortels onder de boom door. Dan heeft je boom nieuwe zijwortels aan de bovenkant van de kluit gemaakt en is in staat om verplaatst te worden. Doe dit niet te laat in het jaar: In september kan de kluit nog wat herstellen voor deze de winter in gaat.