Hoe werkt een half open composthoop?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat versta je met een half open composthoop?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een foutieve samentrekking!! Het moet zijn "wat versta je onder..." of "wat bedoel je met..." haha ok nutteloze bijdrage maar dat heb ik net met nederlands gehad dus ik was helemaal trots dat ik een fout herkende :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een plaatje toegevoegd. Ik vroeg me gewoon af hoe dat in zijn werk gaat, of dat een gewone compostvat beter is?

Het beste antwoord

Juist met de foto er bij weet ik waar je het over hebt
Voor een goed werkende composthoop zijn twee dingen erg belangrijk, voldoende vocht en voldoende zuurstof.
Deze composthoop heeft het alletwee, het is een van de beste systemen die er zijn, simpel , maar doeltreffend.
Wil je het helemaal goed doen, neem er dan twee, tegen elkaar aan en het liefst in de schaduw onder bomen of struiken, met oog op het vocht.
Als er na een seizoen de bak vol is, is de compost nog niet helemaal verteerd, je schept hem leeg door hem in de andere bak te scheppen, hierdoor hutsel je alle soorten tuinafval goed door elkaar, waardoor er ook veel lucht ( zuurstof) in kan komen.
Je eerste bak is dan weer leeg voor het nieuwe seizoen.
Aan het eind van dat volgende seizoen, is de compost in de tweede bak klaar voor gebruik en totaal verteerd, gebruik je het niet, strooi het dan uit tussen je struiken en / of borders.
Hierna kan je bak een weer in bak twee overscheppen.
En is bak een weer leeg.
Af en toe een beetje kalk over de compost strooien maakt het beter verteerbaar.
Een plastic compostvat is een waardeloos ding, doordat er te weinig in kan, en het blijft te droog, hierdoor verdroogt het tuinafval, maar het moet juist verrotten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een half-open compostvat of container ken ik wel: daarbij zitten in de zijkanten bijvoorbeeld kieren zodat de boel goed kan doorluchten.
Bij een composthoop kan er sowieso lucht aan alle kanten bij.
Bij een hoop is het ook makkelijk om de boel na een paar weken te keren (alles ondersteboven halen), bij een vat kan dat alleen als je met een haak de boel doorwoelt, maar dat is niet altijd verstandig.
Als je een vat hebt, is het ook extra belangrijk om de boel goed op te bouwen, zodat alles erin wel vochtig genoeg is maar niet zo nat dat het gaat rotten.

Hier vind je meer info:
http://www.volkstuinen.be/leesvoer/andere/composteren.htm
http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/40287-je-eigen-compost-maken.html
http://zelfcompostmaken.blogspot.com/