Kikkers in de tuin.

Wij hebben een volledig ommuurde tuin (2m hoog) zonder vijvertje. Een jaar of 3 geleden ontdekte we een kikker, ...
Die heb ik gevangen en uit gezet in een bos met vijver. Het jaar erop zaten er weer 2 grote volwassen groene (of bruine ??) kikkers in de tuin. Opnieuw heb ik ze naar een vijver in de buurt gebracht.
Vorige zomer Heb ik er 4 geteld in de tuin ...
Ze verschuilen zich onder de bladeren van de planten. Daar de tuin ommuurd is en wij kleigrond hebben is het onder de bladeren ook wel redelijk vochtig. Ik heb ook ontdekt dat ze in de winter naar het houtkotje trekken.
Daar ze blijkbaar maar blijven komen overweeg ik nu om een minivijvertje of poel te maken. Groter dan 1/1 meter kan ik het niet maken.
Heeft er iemand een idee vanwaar ze blijven komen?
Heeft het zin om zo'n minipoel te maken?
En zo ja, hoe doe ik dat juist?

Alvast bedankt voor de tips!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
20.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je zeker dat het kikkers zijn en geen padden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben zeker dat het geen padden zijn.
Ben wel niet zeker of het groen of bruine kikkers zijn ...
'k Denk bruine.

Het beste antwoord

Het gaat hier om de bruine kikker, deze soort is een landkikker en zitten graag onder bladeren, planten en rommelhoekjes.
Om te overwinteren zoeken ze een plaatsje onder water, of in de grond.
Doen ze dat in de grond, dan het liefst onder de vloer van een schuurtje, een composthoop of onder een fundering van een tuinmuurtje.
Ze zoeken in ieder geval een plaatsje waar het niet kan vriezen.
Het zijn uitstekende klimmers en in het donker, kunnen ze dus best over je tuinmuur klimmen, maar ze kunnen ook onder de fundering van de tuinmuur door graven, als deze niet te diep zit.
De bruine kikker heeft alleen water nodig om zijn dril in te leggen, verders leeft hij op het land, op een zomeravond als het ineens gaat regenen, zie je ze vlak voor donker door je tuin springen.
Een klein vijvertje voor ze maken, om hun dril in te leggen is prima, maar moet wel in de zon liggen en er moet een ondiep gedeelte in zitten, om de dril in te leggen.
Je kunt heel makkelijk een aantal speciekuipen ingraven, leg daar flink was stenen in om hem ondieper te maken+ wat vijverplanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kleine kikkers kunnen goed klimmen. Mogelijk komen ze via een dikkere klimplant tegen de muur of zit er ergens toch een oud gat in de muur.

Als 'vijvertje' voldoet een mortelkuip prima. Je koop een 90 liter ton voor nog geen € 7,- bij Bauhaus. Je graaft 'm in of gooit er aarde en stenen tegenaan. Leeuk inrichten met grote stenen ((Voor schuilen en om in de zon te kunnen zitten). Enkele waterplantjes en wat mooie planten en grote stenen eromheen. De bak nu vullen met water uit een beek (Vanwege de kleine organismen die erin leven. Voila, Uw vijver is klaar en de kikkers zullen U dankbaar zijn.... Enkele dagen geleden hebben ze bij mij in een gelijke biotoop al eitjes gelegd.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eerst of het echt kikkers en geen padden zijn als je een vijvertje overwwegt.
Want nouja kikkers houden ervan en padden houden alleen van vochtige plekjes.
Bij de intratuin kun je speciale vijverbakken van plastick kopen graaf een gat zet de vijver erin en vul hem met wat zand steentjes en natuurlijk water en waterplantjes
Tadaaa een leuk klein vijvertje 