Wel of geen zonnebaars in mijn vijver

Heb een vijver met windes /komeetstaart en shubunkin.Alles gaat hier goed maar krijg toch het advies om een zonnebaars erbij te zetten.Wat is de meerwaarde van deze vis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Het beste antwoord

De eeuwig durende discussie over het wel of geen zonnebaars in de vijver.
Het verhaal komt bij Ada Hofman vandaan, te lezen in haar boek.
Hoewel een zonnebaars een echte baars is, vreet deze soort baars met zijn hele kleine bekje, hoofdzakelijk insecten, kikkervisjes en salamander larven.
Exact het zelfde als de winden!!!
Heb je dus al goudwinden in je vijver dan hoef je echt geen zonnebaars te hebben.
Ook belangrijk om te weten, is dat alle waterdiertjes een belangrijke functie hebben in de vijver, vooral muggenlarven!!
Hoe meer er opgevreten worden door de vissen, hoe moeizamer de vijver zich zal ontwikkelen.
Ook wordt vaak de zonnebaars aanbevolen tegen bloedzuigers, maar vissen eten geen bloedzuigers, ze zijn voor ze oneetbaar.
Dus waarom je beslist zonnebaarzen in je vijver moet hebben is me nog steeds een raadsel.
Voor een teveel aan jonge visjes is de zonnebaars ook al niet nodig, want ook de goedwinden eten jonge visjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben gerust gesteld en dus niet gek.De vissen die er nu inzitten doen hetzelfde werk.Bedankt!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord,mijn windes kunnen het best aan en heb een mooie vijver.

Andere antwoorden (1)

De zonnebaars hoort in de vijver maar niet meer dan 1 stuks.
Hij houdt de vijver schoon voor wat betreft , Muggenlarven, bloedzuigers en wormen die op andere vijvervissen parasiteren.
Niet meer dan 1 uitzetten omdat ze gemakkelijk gezinsuitbreiding krijgen en dit gaat ten koste van andere vissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de winders in mijn vijver eten dat toch ook!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Windes doen dat ook maar vooral 's nachts en bovenin de vijver. Een Zonnebaars zit meer op en in de bodem te wroeten, dus onderin de vijver.
Zo vullen ze elkaar aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overdag zijn mijn windes ook aan het eten.voer ze in de zomer wormen en alle vissen pakken ze uit mijn vingers.En als de zonnebaars op de bodem wroet,kans op minder helder water.Wil geen enkele vijverbezitter nu glashelder en het afgelopen jaar ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Zonnebaars wroet lang niet zo erg als goudvissen hoor, in mijn vorige tuin had ik een kleine vijver met een Zonnebaars en die was glashelder. Tegenwoordig heb ik een grote tuin met een kikkerpoel en geen vissen meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ maar worden zonnebaarzen in Nederland nog verkocht? meen gelezen te hebben dat de verkoop/import gestopt is omdat te veel zonne baarzen in amfibieën poelen en dergelijke werden uitgezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor de + Of ze nog te koop zijn in de normale handel, geen idee.
Maar ze staan nog wel op Marktplaats.
http://kopen.marktplaats.nl/search.php?o=1&ftb=1&searchmode=marktplaats&q=zonnebaarzen&qsf=0&submit1=Zoek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor, zijn nog steeds te koop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, Ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is de vraag wil je hem erbij zetten ik dus niet.