Waarom composteren sommige stukjes groen niet?

Als ik een gemengd boeket na de uiterste houdbaarheidsdatum van de vaas naar de composthoop verhuis, dan blijkt na een tijd dat de groene sierbladen vaak niet composteren terwijl de bloemen wel gecomposteerd worden.

Hoe komt dit? Samenstelling van het blad, conserveringsmiddelen, ????

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Niet alles composteert even snel.De bloemen zijn snel te composteren en horen tot het 'groen materiaal' Deze moeilijk te composteren sierbladen zijn stugge bladeren en behoren tot het 'bruin materiaal'. Beide zijn onmisbaar voor het maken van goed samengestelde compost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan laat ik die paar stugge bladeren gewoon liggen in mijn hoop. Dank je wel.

Andere antwoorden (2)

De bloemen zijn week, de bladeren harder en met nerven. Logisch zou ik zeggen,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle organische matrialen vercomposteren, zelfs bomen! Zelf compost maken in een plastic compostvat werkt vrijwel nooit! Veel matrialen verzuren zelfs, door dat verzuren blijven matrialen nog langer intact. Verzuren is een vorm van concerveren.
Een compostvat is meestal te droog van binnen, waardoor schimmels en bacterien niet voldoende hun werk doen. Harde stukjes stengel blijven intact en verteren niet.
Een goede oplossing voor een goede (onzichtbare) composthoop is een gat in de grond graven, liefst tussen de struiken, van 1 m. breed-hoog en diep! Plantenafval bestaat meestal voor 95 % uit water. Blijft dus slechts 5 % compost over. Hierdoor duurt het heel lang voordat het gat in de grond, met een inhoud van 1000 l. vol is.
Over een heel seisoen kan je tientallen kruiwagens in het het gat gooien! Na 1 jaar kan je alle compost er uitspitten en gebruiken, of, het gewoon laten zitten en er hortentia's in planten! dan weer een nieuw gat maken en je kan er weer een jaar vooruit.