Hoe maak je eenvoudig een zogenaamd "insectenhotel"?

Toegevoegd na 19 minuten:
...Nog een bijkomend vraagje: Moet je het "hotel" ook ieder jaar vernieuwen of kan het een paar jaar blijven staan / hangen? Worden oude, gebruikte gangetjes / holletjes hergebruikt door andere insecten?

Toegevoegd na 6 uur:
Beste mensen, bedankt voor jullie antwoorden. Toch nog een vraagje: Zijn het altijd solitaire insecten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een dooie kip ergens op tafel leggen. Als de maaltijd op is, vertrekken de gasten weer ;-)

Antwoorden (2)

ik heb een blokje hardhout, waar gangetjes van gevarieerde grootte in zijn geboord.
heb het op het zuiden hangen, en is erg in trek.
het schijnt ook dat je een bosje holle rietstengels bijeen kan binden en ophangen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Toegevoegd na 5 uur:
mijn hotel hangt al een jaar of zes, en ziet er nog prima uit.
de gangetjes worden steeds weer hergebruikt.

Toegevoegd na 8 uur:
bij mij komen er solitaire bijtjes op af.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord. Bosje rietstengels kan ook prima. Neem bij hout, onbehandeld hout. Kan ook zacht hout zijn. Stapel wat houtblokken op elkaar en boor er gaatjes in.
Voor een insectenhotel van hout:

* een paar blokken hout
* een boormachine met houtboortjes in maten van 4 tot en met 10 mm

Voor het houten insectenhotel neem je een flink houtblok, waar je met boortjes van verschillende maten gaten in boort. Zorg ervoor dat de gaten niet door en door zijn. De insecten houden van een wand achterin hun gangetjes. Plaats het blok vervolgens op een zonnige plek in de tuin. Insecten houden van goed verwarmde ruimtes en kiezen de ingangetjes die in de zon liggen.

Voor een insectenhotel van steen:

* ventilatie-bakstenen, gewone bakstenen, of tuintegels
* een boor met steenboortjes in maten van 4 tot en met 10 mm

Voor het stenen insectenhotel kun je kant en klare ventilatiebakstenen kopen. Enige gaten kun je zelfs nog wat groter maken met een steenboor. Je kunt natuurlijk ook een aantal bakstenen nemen en daar zelf gaten in boren.

Voor een insectenhotel 'rietjesstijl'

* een aantal holle rietstengels, bijvoorbeeld bamboe
* stevig tape of dikke elastieken
* boetseerklei
* eventueel conservenblikken

Voor een rietjesstijl hotel bind je met tape of elastiek een bos holle rietstengels bij elkaar. Daarna hang je de bundel ergens op, liefst onder een rand van het dak of een vensterbank, zodat het hotel uit de regen hangt. De achterkant van de stengels sluit je af met boetseerklei. Je kunt ze ook in een conservenblik stoppen met de dichte achterkantjes op de bodem van het blik. Dan hoef je de stengels niet bij elkaar te binden. Maar dan moet je wel genoeg rietstengels hebben om het blik mee vol te stoppen.

Toegevoegd na 2 uur:
Antwoord op je toevoeging : Dit kan je gewoon laten staan, er zullen inderdaad nieuwe insecten intrekken.
Al zal je het hout, en het riet op een gegeven moment wel moeten vervangen aangezien dit rot.
Een stenen hotel is (zo goed als) onbeperkt houdbaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je was me net voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb je som-s :-)