Heeft een coniferenhaag licht nodig aan beide kanten?

Mijn buur heeft een strakke coniferenhaag, op een halve meter staat de gemeenschappelijke scheiding. Deze bestaat uit draadafsluiting. Ik zou die graag laten begroeien als de buur akkoord gaat. Kan zijn haag daaronder lijden omdat ze aan mijn kant te weinig licht krijgt?

Toegevoegd na 4 uur:
Ik zal de buur vragen welk soort conifeer het is. Wat als ik een bladverliezende klimmer zou zetten? Ik moet ook wel vermelden dat er dan nog steeds een halve meter tussen de klimmer en de haag is dus er kan nog licht bij.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.2K

Antwoorden (2)

De kant van de coniferen die te donker komt te staan, wordt op den duur bruin en gaat dood.
De andere kant van de buurman, de lichtkant dus, blijft gewoon doorgroeien en blijft dus groen.
Alleen de conifeer Taxus, kan ook in de schaduw kant groen blijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bijna alle coniferenhagen zijn leylandie's
Een wintergroene of bladverliezende klimplant maakt niet uit.
Wel de afstand naar de haag, de hoogte en de soort klimplant zijn van invloed.
Ook wordt het zeer onhandig als je in die tussenruimte van slechts een halve meter de haag aan jouw kant moet gaan knippen.
Maak er dan 1 m. van, dan is iedereen gelukkig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn buur heeft daar geen probleem mee. Hij heeft zelfs maar een cm of 30 tussen de haag en de afscheiding maar hij kan daar blijkbaar toch makkelijk tussen. Is er dan geen groot verschil tussen bijvoorbeeld klimop dat toegroeit en geen licht meer doorlaat en clematis dat meer licht doorlaat en bovendien de helft van het jaar kaal is?
Een coniferenhaag die niet te dik wordt blijft mooi groen. Alleen als de haag te breed wordt dan wordt de binnenkant van de haag bruin omdat hier geen zonlicht meer bij kan. Het is dus zaak om de haag geregeld te knippen en hem niet dikker te laten worden dan 10 tot 15 cm, dan zal hij aan beide kanten mooi groen blijven en binnenin niet afsterven.