Wat kan er met die lus?

twee jaar terug heb ik de tuin rigoureus aangepast, en elektriciteit aangelegd. Ergens onderweg heb ik een lus van de grondkabel boven de grond uit laten komen, omdat ik op die plek wel een stopcontact en/of een lichtpunt wilde maken.
Maar het komt er maar niet van, want ik weet eigenlijk helemaal niet hoe ik dat moet doen en wat ik er voor moet aanschaffen....
Wie helpt me op weg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3K

Het beste antwoord

Uit jouw vraag blijkt niet of de kabel al is aangesloten op het electriciteitsnet. Als dit wel het geval is eerst volledig loskoppelen voor de veiligheid. De 'lus' knip je door, strip de twee uiteinden. Je krijgt dan 2 fasedraden (bruin), twee nuldraden (blauw), en twee aardedraden (geel/groen). Leid deze draden in een waterbestendig stopcontact, waarna je de draden gegroepeerd naar dezelfde kleur, invoert in drie lasdoppen (zie afb.). Vanuit deze deze lasdoppen trek je vervogens drie draden (weer bruin/blauw/geel-groen), die je gaat verbinden met de betreffende klemmen van het stopcontact. Maak de boel netjes dicht, bevestig het stopcontact op schutting of aandpin, spanning weer aansluiten en....., klaar is Kees!

Toegevoegd op 27-06-2009 09:26:28
Sorry: Klaar is Smurf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kweenie.
Misschien iets onnuttigs als in het filmpje?
14 jaar geleden
Er zijn verschillende mogelijkheden.
Een daarvan is: Een stopcontact op prikker.
De lus wordt doorgekipt, eventueel ingekort. De beide uiteinden worden in het stopcontact aangesloten en u hebt een stroomvoorziening in uw tuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou een stevig paaltje in de grond slaan en eerst de draden aansluiten op een spatwaterdichte doos, vanuit deze doos naar het stopcontact.(is dacht ik ook verplicht)
Let wel op dat alles geschikt is voor in de tuin en er een goede aarde-aansluiting is.
Als je er zo weinig van af weet , vraag dan iemand om hulp die het wel weet, geen goede aansluiting is levensgevaarlijk zeker in een tuin.