Hoe krijg ik die slakken weg?

Elk jaar weer allemaal slakken in de tuin die de planten kapot eten. Hoe krijg ik ze definitief weg??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2K

Antwoorden (13)

Zout strooien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zout is niet bepaald goed voor planten.
Je kan een bakje bier neerzetten, daar komen ze op af en dan verdrinken ze. Wel zonde van t bier..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het definitief kan weet ik niet zo maar je zou het volgende kunnen proberen:

1. Je kan gebruik maken van slakkenkorrels (zie bron)
2. Er zijn wat manieren om het te voorkomen (zie bron)
3. Werp barrières op (zie bron)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escargo van ecostyle .
te krijgen bij het tuincentrum.
slakkenkorrels die niet gevaarlijk zijn voor vogels, egels, enz.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Je tuin egelvriendelijk maken. Egels eten slakken, je hoort het af en toe ook kraken ergens in de tuin (jak). Dus zorgen dat de egels toegang hebben.
Als alternatief kun je ze ook verzamelen en "verhuizen" naar een parkje in de buurt of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zorgen dat e tuin vogelvriendleijk is, 1 lijster in de tuin scheelt heel veel slakken :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is zo, alleen wel lastig als veel van je directe buren hun tuin vrij kaal hebben met amper of geen bomen, dat willen ze dan ook bij jou... vogels houden meer van hoge bomen dan lage struikjes, ben wel gek op vogels in de tuin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het had mijn antwoord kunnen zijn.
Ik wemelt in mijn tuin van vogels en er scharrellen ook egels in van slakken heb ik nul last en van de vogels veel plezier.
+
slakkenkorrels, en blijven strooien. mijn hostas doen het sindsdien perfect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als jij onder definitief verstaat dat je ze nooit meer ziet, vergeet het!!! Ik strijd al 7 jaar. Probleem is dat niet alleen jij veel slakken hebt maar de buren dan meestal ook. Dus als jij ze al kwijt bent steken er wel weer een paar over

Nuttig is, onder omgekeerde bloempotten (met gaatje aan zijkant dat ze er makkelijk bij kunnen), óf slakkenkorrels doen, of iets van sla of andijvie. In het laatste geval ELKE dag slakken verzamelen en wegdoen.

Die bakje bier helpen ook vrij goed maar echt, weg krijg je ze nooit helemaal, een paar weken van onoplettendheid en "je zit weer vol" helaas
13 jaar geleden
Detoxing...???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt een heel gevecht om die slakken weg te krijgen !
Maar ik heb vorig jaar bij een zaadhandel korrels gekocht van Bayer : Slakken hardnekkige huis en naaktslakken .
Zo staat het erop !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koffiedik strooien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mik al jaren het koffiedik bij de rozen en dat helpt iets tegen luizen. Ook verbeeld ik me dat de rozen iets uitbundiger bloeien. Dat de slakken niet van koffiedik houden wist ik nog niet, en ga ik later in het jaar eens uitproberen. Bedankt!
Ik heb een bak in mijn tuin staan waar zout water in zit. Zie ik een slak dan verdwijnt hij in de bak met zout water en het is afgelopen met de slak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bij mij goed hielp is om grof gebroken eierschalen om de planten heen te leggen. Een ruimte open laten rond de plant en dan een vrij brede rand eierschalen in een cirkel rondom de plant. Slakken vinden het een rotgevoel denk ik, scherpe randen. Daarom moet je ze dus niet te fijn maken maar ook niet zo grof dat ze gewoon over de schaal heen kunnen gaan. Ik hoop dat het je helpt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hou van simpele maar ook diervriendelijke oplossingen. Slakken hebben er niet om gevraagd om in iemands tuin te komen wonen, en ook al zijn ze akelig slijmerig, alles maar doodmaken wat je dwars ligt siert een mens niet zo in mijn ogen. Anderen die zich lekker voelen met gif of chemische oplossingen laat ik maar, daar is geen beginnen aan. Dank je voor de tip! Nu op naar de eierboer!!
Kristal
13 jaar geleden
Ja, ik vind dat ook moeilijk, met gif etc strooien om dood te maken. Succes met de eieren, ik heb vele bijna opgevreten planten van een wisse dood gered op die manier :-)
Gek genoeg zijn er niet zo veel planten die slakken lekker vinden, maar zet je er Afrikaantjes en Hosta's in je tuin, dan kan je er op wachten.
Dus plant zo veel mogelijk geen planten die slakken lekker vinden.
Maak je tuin zo vogelvriendelijk als mogelijk, dus niet te netjes, niet te schoon, dan wordt het interessanter voor vogels, vooral merels en die eten dan weer slakken.
Strooi slakkendood van ecostyle, dat is niet giftig voor vogels.
Strooi NOOIT voor vogels giftige slakkenkorrels, dan krijg je nog minder vogels en dus nog meer slakken!!!
Spit de planten er uit, die ieder jaar weer opgevreten worden en probeer wat anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1