Wat kan ik het beste doen om onze nieuwe sinaasappelboom (in flinke pot) in de schuur goed de winter door te laten komen?

Ik zou ook graag andere jaren van die boom willen genieten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Het beste antwoord

Laat de boom zo lang mogelijk buiten staan, zolang het niet vriest.
Geven ze vorst af, dan de schuur in.
In de laatste jaren zijn er in de winter vaak langere perioden dat het in de winter niet vriest, als dat zo is, zou ik hem gewoon buiten zetten, altijd beter dan in een donkere schuur.
Gaat het daarna echt vriezen, dan blijft ook je schuur niet vorstvrij, gebruik dan een klein electrisch kacheltje met thermostaat, die zet je op zeg maar 5 graden, dus pas als het kouder in de schuur wordt dan 5 graden, gaat je kacheltje aan en warmt het weer op tot boven die 5 graden, dan slaat je kachel weer af, zo kan je een koude perioden goed doorkomen.
Ik heb zelf zo'n kacheltje voor in mijn kasje en dat werkt uitstekend, kost een euro of 20,-
Het moeilijkste is het voorjaar, een donkere schuur is niet echt fijn en buiten is het vaak nog te koud.
Heb je ramen in je schuur, zet hem dan voor het raam en komt het buiten richting de 10 graden boven nul, dan kan hij naar buiten en dan met vorst weer naar binnen.
Best lastig allemaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

afdekken met bubbeltjes plastic en af en toe een klein beetje water geven. of afdekken met turfmollen en dan ook af en toe klein beetje water geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een tuincentrum kun je de sinaasappelboom tegen een kleine vergoeding de hele winter stallen met meestal ook nog de garantie dat hij niet bevriest, ook niet bij strenge vorst.