Wat is dit voor plant?

Ik kwam hem tegen onder een boompje dat ik moest verplaatsen. Er zit een enorme bloem in en eenzelfde grootte knop.

De bloem bestaat uit een groot naar beneden gekruld blad, met daarin een lange donkerrode piek.

Ik zal even een paar andere foto's plaatsen. Inmiddels zijn alle planten in de omgeving weg, dus is het misschien duidelijker.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.3K

Het beste antwoord

zoals je de bloem beschrijft zou het een soort Aronskelk kunnen zijn...

Toegevoegd op 16-06-2009 12:42:05
maar daar past het groene blad van de foto dan weer niet zo goed bij...

Toegevoegd op 16-06-2009 12:46:01
is 'm dit?

Toegevoegd op 16-06-2009 12:48:35
als ie hier op lijkt zou het een Amorphophallus kunnen zijn... een aronskelk-achtige...

Toegevoegd op 16-06-2009 12:49:59
Amorphophallus rivieri

Toegevoegd op 16-06-2009 12:50:21
deze lijkt het mij....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier lijkt hij meer op, maar bij mij lijkt het blad van de bloem veel dunner te zijn. Die hangt helemaal en wappert in de wind...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, hier lijkt hij op. De streepjes op de groene blaadjes komen overeen. Voor iedereen die het niet meer kan volgen. Er worden nu foto's weggehaald en weer nieuwe voor in de plaats gezet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een omgevormde penis dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist... letterlijk: Misvormde penis... de bloem schijnt trouwens nogal te stinken... iets van gemerkt, Dounja?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik me goed herinner, wordt deze aronskelk ook wel drakenbloem genoemd. Deze bloemen stinken verschrikkelijk naar dode dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik merk nog niets van stank...

Andere antwoorden (4)

Op je foto is het niet zo duidelijk, maar het lijkt de gevlekte aronskelk te zijn, zie foto
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als eerste kwam bij mij de BellaDonna op...*GRIJNZZZ*

Ik denk dat je het moet zoeken in de Solanaceae familie alleen dan blijft het de vraag welke van de 2300 soorten. De Solanaceae familie is overigens zeer giftig. Dus niet echt geschikt voor in de tuin als je kleine kinderen hebt...

De BellaDonna (Wolfskers) hoort ook tot de Solanaceae familie en is met een incubatietijd van 7 minuten de meest dodelijke...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
belladonna... Atropa belladonna is wel giftig maar lijkt totaal niet op de plant van Dounja... btw...
incubatietijd van een ziekte is de tijd die verstrijkt tussen de besmetting en de eerste klinische symptomen van de ziekte... en heeft niets te maken met de tijd die je hebt tussen het verorberen van een gif en het begin van de vergiftigingsverschijnslen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Typisch dat je maar één zin leest en niet mijn gehele antwoord...
Deze prachtige ,vreselijke stinkbloemen, staan ook bij ons in het park, en nu weet ik ook nog hoe hij heet. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bloeit ie ieder jaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze drakenbloem kan ieder jaar bloeien , mits hij voldoende voeding heeft.
Zoniet, dan slaat hij wel eens een jaartje over.
Hij kan uitstekend in de schaduw, maar mag niet overwoekerd worden door struiken.
Het is sowieso een Aronskelk, maar dit is nogal een grote familie, dus je wilt denk ik weten welke het is. Een tulp of roos is ook niet alleen maar tulp of roos.
Omdat het maar éénfoto is , is het een beetje moeilijk te zien, maar mijn vermoeden is dat het een Draken Aronskelk is. Dracunculus Vulgaris of Drakenlelie/ Drakentonglelie).

het aparte van Aronskelken is dat ze onder zoveel soortnamen voor kunnen komen, dat maakt het zoeken wel eens lastig. Op de link een overzicht van aardig wat familieleden.

Of het hem is is nog even afwachten, want ze kunnen behóórlijk uit de kluiten gewassen worden :
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allemachtig wat een monster.. brrrr... die hoef ik niet in mn tuin..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, en hij schijnt ook nogal te ruiken....maar wel heel apart .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruiken? zeg maar stinken, walgelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ruik echt niets...