Wat is groene aanslag op half jaar oude betontegel (in de winter!?)

Half jaar geleden hebben we de tuin laten bestraten met 50x50 donkergrijze betontegels. Na een enorme lading sneeuw en andere narigheid te hebben gehad gaan de tegels in 1 keer groen uitslaan!? Het zit echt in de tegel lijkt het wel en je kan het er niet even afschrapen.

Dit staat los van het kalk bloeden wat het op de 4 uiteinden ook nog wel een beetje doet. Alg kan het niet zijn met temperaturen rond het vriespunt lijkt me

Wat is het? is het een soort van roest? Ik maak me wel een beetje zorgen omdat het echt snel meer wordt momenteel en vraag me af of ik nu in actie moet komen.

hebben trouwens de niet geacoate variant van de tegel genomen en besloten dit zelf te doen met een speciale coating maar eerst te wachten tot het kalk eruit is.

Wat is het en wat kan en moet ik er nu mee doen?

Toegevoegd na 25 minuten:
Foto geupload!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.7K

Antwoorden (5)

Beton is gevoelig voor algen ,ergens op een verloren hoekje een drupje ,verdunt met water, bleekwater doen. Als dan de groene aanslag verdwijnt ,zijn het volgens mij toch algen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De groene aanslag is gewoon algengroei.
Dat zul je ieder jaar op je betontegels krijgen,
zeker als er geen of weinig zon op schijnt.

Je kunt speciale groene aanslag verwijderaar kopen bij een tuincentrum of bouwmarkt.
Daarmee kun je ook wachten tot van de zomer als de boel goed droog is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alg ontstaat juist in het donkere, natte seizoen. Het is bij ons standaard om bij het begin van de lente algendoder op de tegels te spuiten of sprenkelen, laten inwerken en naspoelen met water. Even de bezem erover en we kunnen weer genieten van de zomer.

Heeft niets met vorst te maken, wel met neerslag, vochtige plaatsen waar weinig of geen zon komt en met de tijd van het jaar. Maak je geen zorgen, je tuin wordt weer als een zonnetje.
Zie advies van tuincentrum of neem HG-algenverwijderaar.
Ivana
13 jaar geleden
Ik heb ook last van die troep, ieder jaar komt het terug.
Het is een soort aanslag van algen volgens mij.

Het is makkelijk wel makkelijk te verwijderen ook zonder hogedruk.
Gewoon schoonmaakazijn in heet water, even in laten trekken en met een luiwagen even boenen.
Afspoelen en klaar.

Geen dure middeltjes maar voor een paar dubbeltjes alle troep weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist!+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eddijst, dank je wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je, zo doe ik het ook.
een geconcentreerd sop van groene zeep werkt ook erg goed, en is mileuvriendelijk