wat heb je nodig om een kerstboom te kweken en hoelang duurt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
22.4K

Antwoorden (4)

Het zaad, dat te vinden is in de denneappels/ sparappels wordt in de grond gestopt. Na ongeveer 3 weken komt er vervolgens een klein boompje op. Deze boompjes moeten de eerste twee jaar beschermd worden, door ze af te dekken met een fijnmazig net. Na die twee jaar kunnen ze verplant worden naar het open veld.

Na een jaar in het open veld te hebben gestaan ( boompjes zijn dan dus inmiddels 3 jaar oud) is een boompje ca 30 cm hoog. De meeste soorten hebben daarna nog ca twee tot vijf jaar nodig, om te volgroeien, tot een echte kerstboom.

Duurt dus al met al jaren voordat je kerstboompjes hebt, die van een redelijk formaat zijn.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
kerstbomen kweken duurt heel lang voordat ze groot zijn, een boompje van 1m. hoog is ongeveer 10 kaar oud!!!
daarna gaat het veel sneller omdat ze dan 30 tot40 cm per jaar gaan groeien, later nog meer per jaar, ze groeien het best op arme, schrale, zure zandgrond.

Toegevoegd na 6 minuten:
10 kaar moet wezen 10 jaar
Bij de naam kersboom, heb ik het over de gewone kerstboom, de Picea abius, die gezaaid wordt.
Andere soorten, zoals de servische spar, groeien sneller.
Ook deze worden net als alle sparren gezaait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst het zaad opkweken of een zaailing in de volle grond planten. Na twee jaar heb je een klein boompje van c.a. 20 cm.
Daarna gaat het harder. Hoeveel jaar het duurt voordat het een kerstboom is is afhankelijk van je eigen wens ten opzichte van de hoogte van de boom. Herhaal het planten van een zaailing wel elk jaar anders heb je maar 1 keer in de 7 a 8 jaar een kerstboom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het zaad nodig. En de zaadjes zitten in een 'dennenappel' die pel je daarna
de zaadjes weken, in water, in het voorjaar
zaaien en onder bladafval leggen,dit als je buiten in de volle grond zaait,je kunt ook een kweekbak of potjes
gebruiken of in een serre zaaien. Na een jaar heb je
zaailingen. Die verpot je in de herfst. Als ze 30 a 40cm. hoog zijn zet je ze in de volle grond. Het zal naar gelang
het soort 7 tot 10 jaar duren voordat je kerstbomen of
(kerstboompjes) hebt.