hoeveel liter olie brengt een gemiddelde olijfboom op? en weet iemand wat dat financieel opbrengt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
18.6K

Antwoorden (4)

Dat ligt eraan waar deze boom staat en of je kunstmest en bestrijdingsmiddelen toe gaat voegen.

Goede vrienden van me hebben een kleine biologische olijfboomgaard in noord Spanje, en brengen hun oogst (van zo'n 100 bomen van gemiddeld 100jr oud) naar de Cave Cooperative (soort boerenbond) en deze persen daar zo'n 200 liter olie uit (eerste persing, sublime kwaliteit). De verkoop in Nedeland valt tegen, omdat de meeste bedrijven en winkels al contacten hebben met andere (grote) afnemers.
Gemiddeld genomen levert het zo'n €2000 op. Alle kosten er van afgetrokken (wel zelf plukken en sorteren!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een volwassen, goed onderhouden en gezonde olijfboom kan in een goed jaar al snel drie zakken á 50 kilo olijven opleveren. Een zak levert ongeveer 8/10 liter onversneden olijfolie op....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit schommelt enorm van jaar tot jaar, hoe de plantage onderhouden wordt en de grootte van de bomen.

Een boomgaard levert van 2.000 tot 13000 kg olijven per hectare, wat dan weer tussen de 4 en 20% olie oplevert, dus minimaal 4% van 2000 is ongeveer 80 kg en maximaal 20% van 13000 is ongeveel 2600 kg olie.

Op een boomgaard staan 100 tot 600 bomen per hectare in normale lage tot hoge densiteit aanbouw.

1000 kg olijfolie is op de wereldmarkt op dit moment ongeveer 3000 USD waard (http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=olive-oil)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olijfbomen leveren om het jaar een rijke en een minder rijke oogst. Op Dominio Vale do Mondego hebben ze 1500 bomen: goed voor 2500 - 3500 liter koudgeperste, ongefilterde olie. (2009: 2500 liter). Wel ekologisch biologisch-dynamisch geteeld.
Massa productie in Spanje (en ook Portigal) levert een producent een paar euro per liter op. Deze heel goede olie iets meer. In de winkels (transport, BTW, verpakking, etiketten, opslag, verdiensten) gaat het dan voor ca. 15 euro/0,75 liter in de verkoop.