Ik wil zelf mijn tuin gaan betegelen. Moet ik nog over de tegels heen trillen? Of is dit overbodig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.7K

Het beste antwoord

Indien er geen auto's of zo over de tegels heen moeten rijden, is het echt niet nodig.
Wel een voldoende dikke laag straatzand.
Ligt het zand er eenmaal in, dan ga je dat aantrappen, stapje voor stapje, hierna weer egaliseren en weer aantrappen, net zo lang dat geen enkele stap meer een kuiltje in het zand trapt.
Hierna kunnen de tegels er op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou zeggen ze je moet het te betegelen deel uitgraven en aanvullen met zand. Moet dat ook als ik de oude tegels verwijder en daar gewoon zand onder ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er zand onder ligt is dat geweldig, dat zal niet meer zakken en scheelt je een hoop werk.
Dus prima!

Andere antwoorden (3)

Nee, dat is niet nodig.
Sowieso alleen maar op zware stoeptegels of straatstenen trillen.
Grote tegels en siertegels nooit trillen, ze kunnen kapot gaan of lelijk worden.

Wel van te voren het zand aantrillen, hoewel dat ook prima met de hand (of voet) kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als u spreekt over klikkers is het aan te raden.
Niet enkel om stabieler te liggen maar ook om mooi vlak te komen. Daarna wit zand overstrooien en in vegen zodat ze dan echt vast komen en er geen vuil tussen kan waar dan alleen maar onkruid kan in groeien.
Succes. U gaat een mooie zomer tegemoet :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn tuin moest opnieuw bestraat worden wegens ondergraven door ratten. Na het zandtrillen werden de tegels 30x30 gewoon gelegd en dat was dat maar... dan komt het juist!!
Want de straat weer waterdicht maken moet jezelf doen met een zak zilverzand en de zachte tuinslag erop: netzolang zand en de tuinslang erop tot het zand dan eindelijk blijft leggen en is je straat weer waterdicht.
Voor een jaartje dan: het volgende jaar komen de mieren de boel weer opgraven en kun je weer opnieuw aan de gang maar daarna blijven ze meestal wel weg.