Hoe werkt een infiltratieput precies?

Een infiltratieput komt standaard tot ongeveer 60 cm diep. Waarom 60 cm? Is de grondlaag daar goed genoeg om het water op te nemen ofzo?

Hoe weet je uberhaupt of een infiltratieput geschikt is voor de grondsoort onder je tuin?

Is het niet zo dat bij een infiltratieput er een 'gat onder de grond' ontstaat door de extra aanvoer van water uit de hele tuin?

Hoeveel liter water kan een infiltratieput verwerken?

Alle tips zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
6.7K

Antwoorden (1)

In bijna alle tuinen zit er een ' storende ' laag in de grond, die erg slecht water doorlaat.
Meestal zit die op 30 a 40 cm diep.
Er onder, is de grond vaak veel droger en poreuzer.
Het regenwater dat nu via de infiltratieput, door de storende laag heen, onder deze laag in de poreuze grond komt, kan daar nu rustig wegzakken richting het grondwater.
Onder de grond kan geen gat ontstaan, omdat de grond nergens naar toe kan.
Wil je weten hoe de grond er in je tuin op een diepere plaats er uit ziet, koop of huur dan een grond boor en boor een gat naar 1 m. diep.
Na ieder stukje boren zal je de grondboor uit moeten kloppen en kan je zien wat voor een soort grond er zit, hoe droog of hoe nat het is en vooral hoe hard.
Indien je op iedere m2 een gat boort van 1m. diep, die vol gooit met grind, dan heb je die plastic dingen niet meer nodig.
Het is veel werk, maar voor de rest van je leven blijft het werken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is niet te voorspellen, hoeveel water er door een infiltratieput kan lopen, dat is op iedere soort grond anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ is een zeer goed en bruikbaar idee want het werkt echt.
Er is maar een probleem, er moet nl een zak gemaakt worden van worteldoek om in de put te laten zakken waar u het grind in kan doen anders verdwijnt het grind in de aarde na verloop van tijd en kan u herbeginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn grondsoorten waar het zo probleemloos gaat, b.v. op de klei, maar op sommige zandgrond, kan ik me voorstellen dat het dichtslibt met zand, toch zal het altijd wel blijven werken, ( misschien wat minder) omdat ook dat zand poreus blijft door het grind zelf.
Op veengronden heb ik hier geen ervaring mee, dan zou een ' kous' van worteldoek goed kunnen werken.