Wat is het verschil tussen een natuur en een cultuur gebied

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
11K

Het beste antwoord

Een natuurgebied is een gebied waar voornamelijk de natuur bepaalt hoe het langschap er uit ziet en cultuurgebied is een gebied met een cultuur, er wordt dus wat gekweekt en het is kunstmatig ingericht om gewassen te kweken, zoals akkers en weilanden.

Eigenlijk zijn in ons land bossen ook cultuurgebieden, omdat de aangeplante bomen vaak keurig op rijtjes staan en er bomen gekweekt worden voor het hout, maar officieel vallen ze niet onder cultuurgebieden

Toegevoegd na 59 seconden:
langschap= landschap

Toegevoegd na 39 minuten:
Cultuurgebieden zijn dus alle landschappen die door de cultuur ontstaan zijn.
De grens tussen een cultuurgebied en een natuurgebied is in ons land erg vaag.
Indien we van een gebied van akkers en weilanden een nieuw natuurgebied maken,( nieuwe natuur) dan herken je niets meer van de oude situatie (cultuurlandschap)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helaas wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alweer een een heel goed antwoord van je ed.Natuur is een expertise van je da's me nu wel duidelijk.ik stelde deze vraag met de gedachte in mn achterhoofd na het zien van een reclame over natuur monumenten en dat ze zo hard aan aan natuur werken en dat leek me ergens tegenstijdig(geen kritiek op het werk van ze)Dus ik dacht kom ik gooi er eens een vraagje tegenaan,om te kijken of ik er wijzer van word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dat is dus gelukt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het is met die natuur droevig gesteld, overal waar de mens komt, moet hij ingrijpen, wegzagen, opruimen, bijplanten, waterstand verlagen of verhogen, overal moeten ze maar in zitten te wroeten, ook bij natuurmonumenten, dat noemen ze natuurbeleid.
Kost miljoenen, resultaat, nog minder bloemen en plantensoorten, minder insecten, vogels, vlinders enz.
Twee jaar geleden ging het heel erg slecht met de vlinderstand, beetje onduidelijk waarom, afgelopen jaar ging het prima, dat was volgens hun het resultaat van hun beleid.
Dit jaar was ineens een uitzonderlijk goed paddestoelen jaar, ja, je snapt het verder wel. padvinders zijn het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik deel jouw mening dat het droevig gesteld is met de natuur in ons land maar in mijn optiek zie ik wel een vooruitgang de laatste jaren in het beleid.zelf beheer ik een terrein van zo'n 7 hektare waar in de toekomst een nieuwbouw wijk gebouwd gaat worden en ik kom nu na een paar jaar tot de conclusie dat de natuur wel geholpen kan worden alhoewel dat ergens tegenstijdig is, komt her en der ingrijpen de diversiteit wel ten goede.Wat ik hiemee bedoel is dat ik soms wat reddings akties moet uitvoeren om er voor te zorgen niet hele delen van een soort de boel dood groeien vooral japanse bosbes bere klauw en klimop moeten soms aangepakt worden de brandnetels en bramen laat ik al een paar jaar hun gang gaan en lijken wel hun beste tijd gehad te hebben.het word hier ieder jaar wilder begroeid en dichter bevolkt.Zeker niet heel mooi vanuit een gngbaar standpunt wel wild en woest een dicht begroeide groene oase op sommige plaatsen voor mensen nauwlijks toegankelijk vooral vogels hebben hun weg hier gevonden

Andere antwoorden (2)

Cultuur zijn de gebruiken van de bevolking,
Natuur is de omgeving zoals bomen, riviertjes etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een natuurgebied moet je denken aan de natuurlijke rijkdom van zo'n gebied (bos, weide, flora, fauna....). Bij een cultuurgebied heb je te maken met een gebied waarbij de menselijke invloed zichtbaar is (boerderij, akkers......). Het kan ook allebei voor een ruim gebied gelden.