Hoe houdt ik het mos in mijn gazon ipv het gras? (En waarom zou ik dat niet eventueel niet moeten doen?)

In de winter komt er veel mos op in ons gazon. Prima! Lekker zacht, mooi, en mijn vriend is ook nog eens allergisch voor graspollen. Dus als het aan ons ligt, neemt het mos het zo snel mogelijk van het gras over.
Hoe gaan we dit voor elkaar krijgen? Ik lees alleen maar manieren om het weg te krijgen. En wat is er eigenlijk tegen mos id tuin? Ik lees nergens terug waarom het slecht of lelijk o.i.d. zou moeten zijn...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
9.4K

Het beste antwoord

Het is niet slecht of lelijk, en in veel gevallen is het een veel natuurlijkere vegetatie dan het groene grasveldje. Een manier om je mos een plezier te doen is door het gras zo kort te houden dat het nauwelijks een kans krijgt om te groeien. Er is weinig informatie te vinden over hoe je het mos kunt helpen.

Nadeel van een mostuin is wel dat het mos als een spons werkt: als je er lekker op wil gaan liggen, krijg je gegarandeerd een natte rug.

In Japan is een mostuin een kustvorm.

Om inspiratie op te doen zou je eens kunnen gaan kijken bij een mostuin. In Oldebroek kun je er een bezoeken, zie de link hieronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Alle antwoorden waren zeker nuttig, maar de tip om in deze tuin in Oldenbroek te gaan kijken, gaan we zeker opvolgen. Verder gaan we het gras nu goed kort houden, tot dusver lijkt het mos dat wel lekker te vinden inderdaad!
Goede tips dus!

Andere antwoorden (4)

Je hebt diverse soorten mos, maar ik ga er van uit dat je het hier op Ik had vroeger ook een mostuintje ( rotstuin ).
Mos gedijt goed op vochtige en schaduwrijke plekken.
Mos laat zich heel goed overzetten, dus wil je een mooie mosbedekking dan kun je eventueel op zoek gaan naar plaggen mos ( denk hierbij in dakgoten of oude daken ) en plant die tussen je gras.

Mos wordt ook veel gebruikt als dekoratie maar ook voor bonsai wordt mos gebruikt.

Mischien is deze link wel nuttig.
http://www.bonsaikunst.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=111
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mos ontstaat als de mineralen in de grond opraken en dat niet meer wordt aangevuld door te mesten.
Door nooit meer te mesten, maar wel regelmatig te maaien, wordt de grond steeds armer en armer, dus steeds meer ongeschikt voor gras en steeds meer geschikt voor mosvorming.
Op den duur is het mos een dikke deken met hier en daar een grassprietje, en altijd mooi groen, behalve in een langdurige droge perioden, dan wordt mos bruin.
Zoals vorig voorjaar toen er drie maanden vrijwel geen regen viel.
Op zich is een mosgazon best wel mooi, zeker in de winter als het gras niet groeit, maar het mos wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat je hier wat aan hebt :
Of ergens mos kan groeien is afhankelijk van twee allesoverheersende factoren:

- het moet gedurende een bepaalde tijd (soms maar kort) voldoende nat zijn voor kieming en vestiging.

- er moet voldoende licht zijn.

Dit betekent dat alle grasvelden die de grond niet volledig bedekken en lang genoeg nat zijn, geschikt zijn voor een weelderige mosontwikkeling. Met name de winter is belangrijk; alleen dan is er voldoende water voor de kieming, vestiging en snelle ontwikkeling. De meeste mossen kunnen zich heel goed bij lage temperaturen ontwikkelen en nemen met betrekkelijk weinig licht genoegen. In de winter staat de grasgroei stil. Daardoor kunnen mossen maandenlang vrij spel hebben als de grasmat kort en open de winter is ingegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een belangrijk punt wat hier nog nergens staat is dat mos groeit op een zure bodem.
Daar bestaan speciale meststoffen voor. Zie daarvoor naar bijgevoegde link en kijk bij C: Potasmeststoffen.