Wat is het verschil tussen bloemen en planten ?

Kan iemand mij duidelijk uitleggen wat nou precies een plant is en wat een bloem ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
15.2K

Antwoorden (7)

een plant is alles met wortels bladeren enzo erbij. Een levend geheel.
Een bloem is het gedeelte waarmee de plant zich voort kan planten.
Een bos bloemen kan je niet planten omdat er geen wortels aan zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hééééééél soms zitten er nog wortels aan.. dan zou het wel kunnen. Bepaalde Snijbloemen, voorbeelden als sedum, hyacinthen en tulpen worden soms wel met bol en al uit de grond gehaald en verhandeld als snijbloemen, dus die zou je wél kunnen planten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat zijn geen losse bloemen, dat zijn complete planten.
Een bloem is een deel van een plant, zeg maar het geslachtsdeel, het voortplantingsorgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan me de vraag goed voorstellen hoor.
Er is veel spraakverwarring over bloemen en planten.
Zoals een vraag wanneer een boom gaat bloeien, terwijl er wordt bedoeld gaan groeien, bladeren dus.
Ook hoor in vaak, dat ze bloemetjes gezaaid hebben.
Dan zou je dus bloemetjes moeten uitstrooien in je tuin.
Maar je hebt dus plantjes gezaaid, geen bloemetje.
Zo lopen de woorden van planten en bloemen nog al eens door elkaar heen.
En in een bloemenwinkel, kan je ook planten kopen.
maar een bosje planten zou wel kunnen, preiplantjes voor je groente tuin, maar een bosje bloemen klinkt beter.
En daar zitten geen worteltjes meer aan.
De plant is dus het geheel, dus wortels, stengels, bladeren, knoppen, bloemen, vruchten/ zaden.
Bloemen zijn daar een klein deel van,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bloem is een deel van een plant!

Het zijn dus allemaal planten wat in de aarde groeit als vegetatie.
De bloem is het deel van de plant , waarin de organen voor seksuele voortplanting bij elkaar staan.
Niet alle planten hebben bloemen en sommige planten worden weer speciaal geplant vanwege hun mooie bloemen met een hoge sierwaarde. Het zijn planten maar worden geplant als snijbloem.
Sommige planten vormen direct zaad wanneer ze gaan bloeien. Hierdoor wordt alle energie van de plant in de zaadvorming gestoken en vindt er geen bloemknopvorming meer plaats. De bloemknoppen zijn er echter nog wel, maar zitten heel klein in de oksels van de plant en kunnen zich niet meer ontwikkelen.
Daarom zijn er ook planten die geen bloemen laten zien, maar toch vaak vanwege hun mooie blad worden gewaardeerd.

Alle organismen die door plantkundigen worden bestudeerd behoren tot de planten.
Of het nu zaadplanten, wieren, mossen, schimmels, algen etc, zijn , het zijn allemaal planten.
De plantkundigen verdelen alle planten weer in families en hebben er namen aan gegeven.
Wij zien het als bloemen of planten. Ik denk dat het komt omdat we, wanneer we 'bloemen 'gaan kopen alleen de bloemstengels van de plant in een vaas zetten.
amc
12 jaar geleden
Bloemen als zelfstandig levend iets, bestaan niet. Ze zullen altijd onderdeel van een plant zijn.
Dus een plant draagt bloemen,dat is zijn manier om de soort in stand te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke bloem is afkomstig van een plant, maar niet elke plant krijgt bloemen. Bloemen kunnen ook bloeien aan een boom. Elke boom is als plantje begonnen, maar niet elke plant wordt een boom.
Amadea
12 jaar geleden
een bloem is (meestal) het kleurige gedeelte, deze moet voor de voortplanting van de plant zorgen.
een bloem groeit aan een plant.
een plant is dus steel, blad en bloem.