Waarom worden tuintegels in de winter groen??

In de zomer heb ik daar nooit last van. In deze periode zie je de tegels weer een algenlaag krijgen. Is daar een voorzorgsmaatregel tegen?

Toegevoegd na 2 uur:
Het vreemde was afgelopen jaar, dat door de vele regen ik weinig heb moeten schoonmaken de algen loste als het ware op.
Met een beetje schoonmaakazijn en een luiwagen waren de tegels snel schoon.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.1K

Antwoorden (3)

Door het vocht. waarschijnlijk liggen de tegels op een plaats waar in de zomer veel zon is, daarvan gaan algen kapot.Nu hebben ze alle kans om uit te dijen
13 jaar geleden
Waarschijnlijk ligt je terrasjemooi in de zon.
Ook in de zomer wil daar best alg op groeien, maar dat zal in de regel helemaal weggebrand worden. Bovendien gebruik je het terras dan meer, waardoor het ook een beetje wegslijt. Weinig last van alg dus in de zomer.

Maar in het najaar (niet zozeer nu nu het sneeuwt, maar de periode daarvoor) is het zo ongeveer nog het enige dat echt flink wil groeien, en dan is het juist door diezelfde zon nog net lekker warm genoeg op de tegels. Tel daarbij op de hoeveelheid vocht die je in de herfst op je straatje hebt, en je hebt het ideale klimaat voor alg om zich stevig op je tegels vast te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Algen houden van vocht en schaduw.
Doordat we in de winter aanzienlijk korter daglicht hebben, dus minder zon, en de zon aanzienlijk lager staat dan in de zomer, dus meer schaduw, komt het dat algen in de winter zich makkelijker ontwikkelen op je tegels.
De tegels blijven hierdoor veel langer vochtig, dan in de zomer.
Een voorzorgsmaatregel is amper mogelijk, of je moet je terras helemaal licht dicht afdekken.
Dus in het voorjaar even zand er over en schrobben.
of de hogedrukspuit er op, zijn de tegels weer als nieuw.