Moeten hortensia's echt elk (vroeg) voorjaar gesnoeid worden. Mijn buren doen er niets aan en de struik bloeit elk jaar als de beste.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3K

Het beste antwoord

Even uitgaande dat je doodgewone hortensia's in je vraag bedoelt.
Er is door al die andere en nieuwe soorten veel verwarring rondom het wel of niet snoeien van deze heester.
Een nooit gesnoeide hortensia, bloeit iedere jaar zeer uitbundig, maar op den duur worden de bloemen kleiner en gaat de groei er uit, de plant gaat uitzakken en vormen dode takken.
Beter is dus wel snoeien.
Als je goed naar de struik kijkt, zie je 3 soorten takken!

1 Als eerste dikke lange rechte takken die laag uit de struik omhoog groeien en niet hebben gebloeid.
Deze zijn nu anders van kleur dan de rest( lichter).

2 Dikke lange rechte takken die laag uit de struik omhoog groeien of iets hoger en wel hebben gebloeid ( zitten er nog aan), met aan de top van de lange tak, een bloem.

3 Alle andere takken en takjes waar veel kleine bloemen aan zitten, of dode takjes en met veel zijtakjes.

De takken van 1 zijn de allerbeste voor het volgend jaar!
Ze geven de mooiste en grootste bloemen.

Zitten er niet zo veel van dit soort takken aan, laat dan ook wat takken van 2 staan, alle andere takken snoei je nu weg, maar doe dat pas in het voorjaar na de ergste vorst.

Door zo te snoeien, zullen er over een jaar meer takken van 1 aan zitten en laat je alleen maar deze staan, de rest kan weg.

Zie je door al die takken het bos niet meer, kies dan voor een jaar zonder bloemen en snoei alle takken vlak boven de grond af, het jaar er op, zullen ze als beloning geweldig mooi bloeien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een hortensia of hydrangea is een moeilijke plant om te snoeien.
het beste snoei je hem in het voorjaar.
Laat de bloemen aan de Hydrangea na de bloei gewoon zitten.
Deze beschermen enigzins de nieuwe bloemknoppen tijdens de vorst.
Na de vorst verwijderdt u de bloemen, maar pas op dat u de bladeren niet mee knipt.
wil je toch je plant verkleinen, doe je dit het best in enkele jaren. zo behoud je bloem en anders snoei je de nieuwe knoppen weg en kan hij enkele jaren overslaan met bloem geven.
Snoei het ene jaar enkele takken in, en laat er enkele staan.
het jaar erna snoei je de andere in en zo behoud u bloem.
hij geeft bloem op meerjarig hout, dit kan je makkelijk zien wanneer je de kleuren van het hout bekijkt. elk jaar krijgt deze een andere kleur.
fremar
13 jaar geleden
Het ligt eraan welke soort het is. Sommige bloeien absoluut niet als je ze in het voorjaar knipt.
Vraag eens aan je buren welke soort het is en of ze inderdaad niet snoeien - dan is het een soort die kennelijk zo tevreden is daar dat ie lekker door groeit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb verschillende soorten hortensia's, de "gewone". de Annabel en de "Blaumeise" maar ik snoei ze ook nooit. Wat ik wel doe is takken die teveel over het pad hangen bij knippen, maar dat is in mijn ogen geen snoei, alleen wat "fatsoeneren" van de struik. Ik zeg dus: niet nodig om te snoeien! Mijn struiken zitten ook ieder jaar vol met bloemen. De uitgebloeide bloemen knip ik ook pas in het voorjaar af - dan zie je ook waar de struik zijn nieuwe uitlopers/bladeren maakt en kun je die sparen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een hydrangea gaat snoeien, moet je eerst bepalen wat voor soort het is. De hydrangea macrophylla, ofwel de gewone hortensia, heeft een bolvormige of platte bloem en die kun je in het voorjaar, na maart, snoeien.
De soorten met de platte schermen hoeven weinig of niet gesnoeid te worden.
De bolle bloemen eisen wel meer aandacht. In augustus vormen zich weer de aanzetten voor de bloemen van volgend jaar. Ze bloeit weer op het hout van het voorgaande jaar. Als je dus de takken tot aan de grond afknipt, verwijder je ook de knoppen en bloeit hij dat jaar daarop niet. Ieder voorjaar kun je een derde v.d. oudste takken ( 3 jaar en ouder) tot aan enkele centimeters boven de grond wegsnoeien.Je herkent ze aan de bruine kleur. Zwakke dunne scheuten kan je ook weghalen.
Zo dun je de struik uit, hou je hem jong en heb je toch takken met nieuwe bloemen.
Knip de uitgebloeide bloemen pas in het late voorjaar tot net boven een nieuwe bloemknop af. Zo bescherm je de jonge scheuten tegen vorst.
Als hij heel groot wordt kan je ook de wortels verkleinen.
deze bepalen de groei v.d. plant. Wortelsnoei doe je in het voorjaar. Steek de wortels rondom af met een schep.

De hydrangea paniculata ( de schapekop of pluimhortensia
en de annabelle ( die met die grote witte bloemen) bloeien op nieuw hout. Ze bloeien steevast elk jaar, hoe je ze ook behandelt. Je kunt ze alleen niet snoeien in het voorjaar. Ze bereiden zich dan nl. voor op de bloei.

Je moet het oude hout van een hortensia elk jaar verwijderen. Een jonge plant nog niet,maar een plant van 4 jaar en ouder, moet je flink onder handen nemen. Snoei in de zomer twee derde van de oude takken weg. Je zorgt zo voor een sterke , goedgevormde hortensia.

Toegevoegd na 13 minuten:
Zie dat ik een foutje gemaakt heb. De annabelle moet juist niet in het najaar gesnoeid worden maar in april is de beste tijd, als de kans op vriezen nog maar klein is. Het kernhout van deze plant is nl. zacht en kan water opnemen. Bij najaarssnoei loop je dan risico op bevriezing en afsterven.

Toegevoegd na 21 minuten:
http://www.tuinadvies.be/struik_hortensia_snoeien.htm

Hier vind je een goed overzicht van snoei per soort.
amc
13 jaar geleden
Hortensias snoei je normaal gesproken niet. Wil je een te grote struik verjongen dan neem je in het voorjaar oude takken in zijn geheel weg. Altijd na de vorst snoeien, anders heb je kans op invriezen van het zachte hout.
Een struik kun je ook rigoreus terugzetten, maar dan heb je een seizoen geen bloemen.
Uitgebloeide bloemen haal ik ook pas in het voorjaar weg, ze staan wel leuk in de winter.